تبلیغات

مقتل عثمان بن عفان



اسلام آوردن حضرت عثمان بن عفان ذوالنّورين (رضوان الله عليه)
 عثمان(رضي الله عنه)، سی و چهار سال داشت که ابوبکر صدیق(رضي الله عنه) او را به دین جدید دعوت نمود و او نیز بدون هیچ‌گونه مکث و تأثیری بدان گروید و بدین‌سان جزو سابقین اولین امّت گردید. ابواسحاق در این این رابطه می­‌گوید: «عثمان بعد از ابوبکر، علی و زید بن حارثه (رضوان الله عليهم)، نخستین کسی است که اسلام آورد و خود را به عنوان چهارمین فرد مسلمان مطرح نمود، هر چند که ممکن است اسلام آوردن سریع او به این خاطر باشد که در بازگشت از سفر شام، ماجرایی شگفت‌انگیز برایش پیش آمده بود و رسول خدا صلي الله عليه و آله و صحبه وسلم نزد او و طلحه بن عبیدالله(رضي الله عنه) رفت و چون آنان را به اسلام فراخواند و بشارت خداوند را به آن دو داد، و ایشان را از حقوق اسلام آگاه کرد، و به آن‌ها از جانب خداوند وعده احترام و اکرام داد، ایشان هم ایمان آوردند و عثمان آن ماجرا را برای حضرت رسول صلي الله عليه و آله و صحبه وسلم بازگو کرد: به حضرت رسول صلي الله عليه و آله و صحبه وسلم عرض کرد: یا رسول الله!، من به تازگی از شام بازگشته‌ام، چون کاروان ما در حد فاصل «معان» و «الزرقاء» اتراق کرد، شب هنگام صدایی را شنیدیم که به ما می‌گفت: ای خفتگان، بیدار شوید که احمد در مکه برانگیخته شد و چون به مکه آمدیم، از شما رسالتتان را شنیدیم[1]. بدون شک این حادثه، تأثیر شگرفی بر عثمان(رضي الله عنه) گذاشته و او را به سوی اسلام سوق داد. او، خود، حقیقت را به چشم دید و پیش از ورود به مکه خبر رسالت محمد صلي الله عليه و آله و صحبه وسلم را شنید، پس چگونه می‌تواند آن هنگام که صداقت و حقیقت شنیده‌هایش را می‌بیند، در پذیرش آن تردید به خود راه دهد؟ به واقع در این حالت انسانی با هر درجه از عناد و مخالفتی که داشته باشد جز قبول حق و ایمان آوردن به آن هیچ راه دیگری را یپش‌روی خود نمی‌بیند و لو اين‌كه تلاش زیادی نماید. جلوی روح حقیقت‌طلب خویش را بگیرد اما باز قادر به این کار نخواهد بود و به ندای وجدان آگاه خویش پاسخ مثبت می‌دهد. باید دانست که پاسخ حضرت عثمان(رضي الله عنه) به این دعوت مبارک، نه از روی حماقت و جهالت که از روی یقینی راسخ و باوری بدور از شک بود[2]. او همان‌طور که عادت داشت در تمامی امور با آرامش و تدبیر بیاندیشد، در این مسأله نیز همین روش را در پیش گرفت و به یقین پی برد که این دعوت، فراخوانی است به سوی فضائل و نه رزائل و پستی‌ها، او این دعوت را راهی به سوی توحید و اجتناب از شرک دید که مردمان را به عبادت و اطاعت پروردگارشان فرا می‌خواند و آنان را از غفلت و خواب جهالت برحذر می‌دارد و در این میان به قوم خویش نگریست و دید که آنان جاهلانه بت می‌پرستند، مردار می‌خورند، به همسایه خویش بد می‌کنند و محرّماتی چون ریختن خون دیگران را مباح می‌دانند[3]، آنگاه در محمد صلي الله عليه و آله و صحبه وسلم اندیشید، فردی راستگو و امین، که مردمان تنها از او خوبی دیده‌اند و هرگز بدی را از او مشاهده ننموده‌اند. هیچ کس دروغی را از او نشنیده و خیانتی از او سر نزده، حال این فرد، با این فضایل، عثمان را به عبادت و پرستش خداوند تنها فرامی‌خواند، خدایی که او را هیچ شریکی نیست، عثمان می‌بیند که محمد او را دعوت به صله رحم و محبت به خویشان و همسایگان می‌کند، او را به اقامة نماز و گرفتن روزه می‌خواند و از او می‌خواهد که تنها خداوند را پرستش و اطاعت نماید[4]، بنابراین به ندای محمد صلي الله عليه و آله و صحبه وسلم لبیک می‌گوید و توسط ابوبکر صدّیق(رضي الله عنه) اسلام می‌آورد و در این راه پیشگامانه و در عین صلابت، با آرامش گام می‌نهد، راهی که می‌بایست در آن چونان او، صبور و بزرگ‌منش، آرام و با گذشت، بزرگوار و نیکوکار و مهربان و سخاوتمند بود، بایست با مؤمنان همدل بود و یار ضعیفان شد تا نهال اسلام رشد نماید و ثمر دهد.[5]

در وصف اسلام آوردن عثمان(رضي الله عنه)، خاله‌اش، سعدی بنت کریز چنین سروده است:

 

هَدی اللهُ عُثْماناً بِقَوْلی إلی الهُدی

 

و أَرْشَدَه وَاللهُ یَهْدی إلی الْحَقِّ

فتابَعَ بالرَّأْیِ السَّدِیدِ مُحَمَّداً

 

وکانَ بَرَأیٍ لایَصُدُّ عَنِ الصِّدْقِ

و أنْکَحَه المَبْعُوثُ بِالْحَقِّ بِنْتَه

 

فَکانَ کَبَدْرٍ مازَجَ الشَّمْسَ فِی الأُفقِ

فِداؤُکَ یاابنَ الْهاشِمیِّیْنَ مُهْجَتی

 

و أنت أَمینُ اللهِ أُرْسِلْتَ لِلْخَلْقِ

 

(خداوند، عثمان را به راه راست رهنمون کرد و تنها خداوند است که راه حق را نشان می‌دهد. عثمان با تصمیمی درست، پیرو محمد صلي الله عليه و آله و صحبه وسلم شد، تصمیم درستی که او را از حقیقت باز نداشت. رسول خدا صلي الله عليه و آله و صحبه وسلم نيز دخترش را به عقد او در آورد، وصلتی که بسان برخورد بدر و خورشید در افق بود. ای محمد! ای فرزند هاشمیان! جانم به قربانت، تو امین خداوندی که برای هدایت مردمان مبعوث شده‌ای).


[1]- طبقات ابن سعد (3/55).

[2]- جولة تاریخیه فی عصر الخلفاء الراشدینف ص302.

[3]- مرویّات العهد المکّی، عادل عبدالغفور (2/805).

[4]- فتنة مقتل عثمان (1/37).

[5]- عثمان بن عفّان، صادق عرجون، ص53. البدایة و النهایة (7/210).



منبع : osman-zelnurayn[dot]blogfa[dot]com[slash]post-5[dot]aspx

حضرت عثمان ذوالنورين رضي الله عنه , حضرت عثمان ذوالنورين رضي الله عنه , حضرت عثمان ذوالنورين رضي الله عنه , پایگاه تحقیقاتی السنة از قتل , گردان واکنش سریع, ابومي , تاریخ امامت علی علیه‌السلام ,

تبلیغات


تبلیغات

تبلیغات
مطالب تصادفی

تبلیغات