تبلیغات

قیمت دستگاه اوپک نقاشی



مقایسه شاخص های مصرف سوخت و آلایندگی خودرو در ایران و اوپک با اروپا


شانا_گروه مقاله، اهداف توسعه هزاره برای یکپارچه سازی اصول پایدار زیست محیطی، به سیاستها و برنامه های کشورها بستگی دارد و هر گونه بی توجهی در این بخش منجر به نتایج معکوس و خسارت های غیر قابل جبران زیست محیطی خواهد شد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

این که آیا جهان خواهد توانست به حفظ و بقای خود ادامه دهد تا حدود زیادی بستگی به رفتار بشر با محیط زیست و درستی مدیریت منابع طبیعی آن دارد. مواردی که شامل چگونگی استفاده از کالاهای زیست محیطی( جنگل، آب، زمین های قابل کشت، مواد معدنی و منابع انرژی) و تخریب ( آلودگی هوا، جنگل زدایی، از دست دادن زیست گاه  و از دست رفتن تنوع زیستی) است.

بررسی شاخص های توسعه نشان دهنده آن است که جمعیت و اقتصاد در حال رشد کشورهای جهان، برای رسیدن به رفاه بیشتر، خواسته های بیشتری از زمین، آب، جنگل ها، مواد معدنی و منابع انرژی دارند. هر چند استفاده از فن آوری های جدید، افزایش بهره وری و سیاستهای بهتر می تواند از تخریب های بیشتر در محیط زیست اطراف ما جلوگیری به عمل آورده و به رشد تصاعدی و غیر معقول کالاهای زیست محیطی روند معقول تری را حاکم کند.

افزایش روز افزون تعداد وسایل نقلیه موتوری و مصرف انرژی در بخش جاده ای از جمله شاخص های توسعه است که می توان  از آنها به عنوان برخی از عوامل موثر در تخریب محیط زیست زمین یاد کرد. تعداد خودرو ها در جهان هر روز بیشتر می شود و برای رسیدن به استانداردهای بالاتر رانندگی نیازمند تراکم جاده ای بیشتر هستیم که قاعدتا همراه است با جنگل زدایی، از دست دادن زیست گاه ها و از دست رفتن تنوع  های زیست محیطی و البته با غلظت ذرات معلق بیشتر در هوای شهرها.

در این بین، گویا محیط زیست کشورهای در حال توسعه، بیشتر از توسعه یافته هایی مانند امریکا و اروپا لطمه می بیند. چرا که کشورهای صنعتی، صادر کننده صنعت و محصولاتی هستند که در اکثر مواقع مواد اولیه آن از محل منابع طبیعی کشورهای در حال توسعه تامین می شود. محصولاتی که در بیشتر مواقع از استانداردهای روز مورد استفاده در کشورهای صنعتی برخوردار نبوده و این امر علاوه بر تخریب هر چه بیشتر محیط زیست ، به علت بهره وری پایین در مصرف انرژی و تولید بیش از استاندارد ذرات معلق، منجر به استفاده غیر بهینه از سوخت، شدت مصرف انرژی بالا و بیماریهای تنفسی در کشورهای در حال توسعه شده است که عمدتا مالکان عمده ذخایر انرژی و منابع طبیعی جهان هستند!. 

 

بررسی شاخص های جهانی مصرف سوخت

برابر آمار منتشره از سوی بانک جهانی (شاخص های توسعه جهانی / به روز شده در دوم جولای 2013)  در سال 2010، به ازای هر 1000 نفر در جهان، تعداد 176 وسیله نقلیه موتوری وجود داشته که از این بین 124 دستگاه خودرو سواری بوده است. به ازای هر 100 کیلومتر مربع از مساحت سرزمینی کشورهای جهان 28 کیلومتر راه ساخته شده و سرانه مصرف انرژی در بخش جاده ای 262 کیلوگرم معادل نفت خام ] 126 کیلو گرم دیزل / 133 کیلو گرم بنزین [ بوده است که 14 درصد از مجموع تقاضای انرژی جهان را به خود اختصاص داده است (با توجه به وزن مخصوص فراورده های نفتی که سبک تر از آب است، یک تن بنزین معادل حدود 1351 لیتر و یک تن گازوئیل معادل 1190 لیتر است).

همچنین برابر آمار منتشره، غلظت ذرات معلق در مناطق شهری جهان ( ذرات در اندازه 10 میکرومتر PM10 ) در طی سالهای 1990 تا پایان 2010 از 78 میکرو گرم در هر متر مکعب به 41 میکرو گرم کاهش یافته است.

 

بررسی شاخص های مصرف سوخت در ایران

برابر آمار منتشره از سوی بانک جهانی در دوم جولای 2013، در سال 2010 به ازای هر 1000 نفر در ایران، تعداد 128 وسیله نقلیه موتوری وجود داشته که از این بین 113 دستگاه خودرو سواری بوده است.

به ازای هر 100 کیلومتر مربع از مساحت سرزمینی ایران 11 کیلومتر جاده ساخته شده و سرانه مصرف انرژی در بخش جاده ای 545 کیلوگرم معال نفت خام ( 224 کیلو گرم دیزل / 233 کیلو گرم بنزین ) بوده است که 19 درصد از مجموع تقاضای انرژی این کشور را به خود اختصاص داده است.

همچنین، غلظت ذرات معلق در مناطق شهری ایران ( ذرات در اندازه 10 میکرومتر PM10 ) در طی سالهای 1990 تا پایان 2010 از 94 میکرو گرم در هر متر مکعب به 56 میکرو گرم کاهش یافته است که این امر نشاندهنده افزایش استانداردهای تولید سوخت و خودرو در ایران در طی سالهای مورد بررسی است.

ناگفته نماند که ذرات معلق موجود در فضای شهری ایران تنها به دلیل سوختن دیزل و بنزین برای حرکت خودرو ها نبوده و این امر به عوامل دیگری چون وجود صنایع آلوده کننده هوا در داخل و اطراف شهر ها و همچنین ساخت و سازهای غیر استاندارد در بخش ساختمان سازی در اطراف شهرهایی مانند تهران هم مربوط می شود. به عنوان مثال رشد بلند مرتبه سازی در شمال غرب و غرب تهران که محل اصلی جریان هوای عبوری از سطح تهران است در طی سالهای اخیر منجر به تغییرات عمده در جریان هوای سطح تهران شده و همین امر موجبات پایداری هوای ناسالم و در نتیجه افزایش بیشتر غلظت ذرات معلق را فراهم ساخته است.

بررسی وضعیت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در سال 1390 نشان می‌دهد که در این سال 12.3 میلیون خودرو سواری و وانت، 8.7 میلیون موتورسیکلت، 348 هزار دستگاه کامیون عمومی، 18 هزار دستگاه اتوبوس عمومی (جاده‌ای) و 33 هزار دستگاه مینی‌بوس عمومی (جاده‌ای) در کشور وجود داشته است.

بررسی میزان مصرف سوخت در کشور تا قبل از سهمیه‌بندی سوخت نشان دهنده آن است که مصرف سوخت کشور هر 2سال یک‌بار دوبرابر می‌شود (در دنیا هر 50سال یک‌بار مصرف سوخت دوبرابر می‌شود) ولی این روند رو به کاهش بوده و از 74میلیون لیتر بنزین و 60میلیون لیتر گازوئیل در سال 1384به 60میلیون لیتر بنزین و 55میلیون لیتر گازوئیل در سال 1390(همراه با دوبرابر شدن خودروها) رسیده است و می‌توان بیان کرد با توجه به افزایش سالانه 7 درصد پیمایش و سفر در کشور، مقدار مصرف روزانه هر خودرو به نصف کاهش یافته است.

هرچند برخی از گزارشها نشان دهنده آن است که مصرف سوخت در ایران 5 لیتر در روز به‌ازای هر خودرو است که در مقایسه با فرانسه با 1.9 لیتر، آلمان و ژاپن 2.5 لیتر و انگلیس 3.5 لیتر هنوز بالاست و باید کاهش یابد.

 

میانگین انتشار دی اکسید کربن خودروها

در اروپا بر طبق گزارش موسسه JATO میانگین انتشار دی اکسید کربن خودروها که در سال 2010 بطور متوسط 140.9 گرم در هر کیلومتر بوده در سال 2011 به 136.1 گرم در هر کیلومتر کاهش یافته است و هم چنین نرخ انتشار آلاینده ها در سال 2010 به نسبت 4 درصد کمتر از سال 2009 بوده و به نسبت سال 1990 به میزان 23 درصد کاهش داشته است. این در حالیست که در حال حاضر در حدود 30 درصد از خودروهای فروخته شده در اروپا در طبقه بندی آلایندگی در گروه خودروهایی با انتشار آلودگی کم قرار می گیرند و همین امر می تواند عامل مهمی در این روند کاهشی باشد.

آژانس حفاظت از محیط زیست اروپا طبق استانداردهای تعیین شده یورو می خواهد تا سال 2015 به نرخ انتشار آلایندگی 130 گرم در هر کیلومتر برای خودروهای خود دست یابد و هم چنین طبق این استاندارد تا سال 2020 می بایست حداکثر نرخ انتشار دی اکسید کربن خودروهای اروپایی حداکثر 95 گرم در هر کیلومتر باشد. طبق برآوردهای اتحادیه اروپا دست یابی به نرخ انتشار آلایندگی 95 گرم در هر کیلومتر به نسبت نرخ کنونی آن موجب صرفه جویی 33 میلیارد دلاری در هزینه های سوختی خودروها می شود. از طرفی هم خودروسازان برآورد کرده اند که برای کاهش هر 1 گرم انتشار آلودگی می بایست 118 دلار برای هر خودرو هزینه کنند.

از طرف دیگر تهدیدات خطر آفرین آلاینده ها برای انسان ها عامل مهمی بر ضرورت کاهش آنها است. بطوریکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر سالانه بیش از 13000 نفر در اروپا مستقیمأ در اثر آلاینده های خودروها جان خود را از دست می دهند و در صورت اجرای دقیق استاندارهای زیست محیطی تا سال 2015 می توان جلوی مرگ 5000 نفر از این تعداد را گرفت.

برابر آمار منتشره از سوی بانک جهانی در در دوم جولای 2013، متوسط غلظت ذرات معلق در مناطق شهری ( ذرات در اندازه 10 میکرومتر) در 12 کشور عضو کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک) در سال 2010 حدود 56.92  میکرو گرم در متر مکعب بوده است. این در حالی است که در این سال متوسط غلظت ذرات معلق در مناطق شهری در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا    18.36  میکرو گرم در متر مکعب گزارش شده است ؛ یعنی تقریبا یک سوم کشورهای عضو اوپک.   

ضمنا، برابر آمار منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، متوسط سرانه مصرف بنزین، در سال 2010 در مجموع دوازده کشور عضو اوپک با جمعیتی بالغ بر 407 میلیون نفر، حدود 240 لیتر بوده است. این در حالی است که متوسط سرانه مصرف بنزین، در سال 2010 در مجموع 28 کشور عضو اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود 507 میلیون نفر، حدود 247 لیتر بوده است. یعنی اینکه سرانه مصرف بنزین هر فرد در کشورهای عضو اوپک  تقریبا  برابر است با کشورهای عضو اتحادیه اروپا. نتیجه اینکه با سرانه مصرف بنزین تقریبا مساوی، غلظت ذرات معلق در 12 کشور عضو اوپک، سه برابر بیشتر از  28 کشور عضو اتحادیه اروپا است.

همچنین، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با جمعیتی حدود 507 میلیون نفر در سال 2010، به ازای هر 1000 نفر  تعداد  517 وسیله نقلیه موتوری وجود داشته که از این مقدار 440 دستگاه آن خودرو سواری بوده است، اما در این سال، در 12 کشور عضو اوپک با جمعیتی حدود 406 میلیون نفر، به ازای هر 1000 نفر تنها تعداد 194 وسیله نقلیه موتوری وجود داشته که از این مقدار 145 دستگاه آن خودرو سواری بوده است. یعنی علی رغم اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقریبا سه برابر کشورهای عضو اوپک از وسایل نقلیه موتوری و خودرو استفاده می کنند، اما میزان آلایندگی آنها تقریبا یک سوم دوازده کشور صادر کننده نفت عضو اوپک است!.

اما چرا این اختلاف فاحش در بهره وری انرژی و ایجاد آلاینده ها در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اعضای کشورهای صادر کننده نفت اوپک به چشم می خورد:

 

کنترل مصرف سوخت و کاهش آلاینده ها

طی سالیان گذشته با بحران سوخت و افزایش هزینه ها و هم چنین آلودگی های زیست محیطی، خودروسازان با ارائه تکنولوژی های جدید سعی در اقتصادی تر کردن خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست (با انتشار کمتر آلودگی های زیست محیطی حاصل از سوخت خودروها) کرده اند. در این میان اروپا و آمریکا با وضع قوانینی هدفمند و با برنامه ریزی های منظم سعی دارند هر ساله اعداد و ارقام مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها را به سمت بهبود آن ارتقا دهند.

بهره وری و راندمان سوخت و هم چنین اقتصادی بودن خودروها در حال حاضر بیش از هر زمان در جهان مطرح است و خودروهای کنونی بهترین راندمان و مصرف سوخت را دارند.

محققان انستیتو حمل و نقل دانشگاه میشیگان آمریکا می گویند در حالیکه آمریکا تلاش بسیاری برای کاهش مصرف سوخت خودروها انجام داده اما با این حال بر اساس گزارش ها و تحقیقات شرکت جاتو داینامیک (JATO) خودروها و کامیون هایی که در حال حاضر در اروپا فروش می روند به نسبت خودروهای فروخته شده در آمریکا پاک و اقتصادی تر می باشند و این مقیاس بر اساس میزان انتشار آلاینده دی اکسید کربن خودروها بدست آمده است.

آژانش حفاظت از محیط زیست آمریکا میزان استاندارد مصرف سوخت برای خودروها را تا سال 2016 معادل 35.5 مایل بر گالن (5.1 لیتر در هر کیلومتر) تعیین کرده و خودروها می بایست تا سال 2016 به این میانگین مصرف دست یابند و این در حالیست که اروپا استانداری مشابه را برای خودروهای خود وضع کرده اما سال رسیدن به آن را سال 2015 تعیین کرده است و این نشان دهنده برتری نسبی اروپا در کاهش مصرف سوخت و به تبع آن انتشار آلاینده ها است.

 

رشد بهره وری سوخت در امریکا و اروپا

در کنار اهرم قیمت سوخت و جریمه های سنگین برای آلوده کردن محیط زیست که تولید کنندگان و مصرف کنندگان خودرو  را ترغیب به تولید و استفاده از خودروهای کم مصرف تر و با استانداردهای زیست محیطی بالا تر می کند،  دلایل مختلف دیگری هم وجود دارند که شتاب بیشتر روند رو به رشد بهره وری سوخت در آمریکا و اروپا را نسبت به کشورهای در حال توسعه توضیح می دهد.

از این جمله است :

-    در چند سال گذشته تعداد خودروهای کار، خودروهای کلاس پیک آپ وانت و کامیون ها و خودروهای باربر به نسبت کاهش یافته و حالا 12 درصد از ترکیب خودرویی در آمریکا را تشکیل می دهند و این در حالیست که در اوایل دهه گدشته میزان این خودروها در ترکیب خودروهای آمریکا بیش از 14 درصد بوده است و اینها همگی خودروهایی پرمصرف می باشند که کاهش تعداد آنها به کاهش مصرف سوخت نیز کمک می کند.

-    در همین مدت خودروسازان با ارائه تکنولوژی های جدید سعی در کاهش حجم موتورها و مصرف آنها با سعی در حفظ و حتی افزایش قدرت آنها داشته اند. به گونه ای که می توان موتورهای 4 و 6 سیلندری را امروزه پیدا کرد که معادل یک موتور 8 سیلندر یک دهه گذشته قدرت و گشتاور تولید می کنند. از همین رو خودروهای کلاس SUV که همگی خودروهای پر مصرفی هستند و در گدشته از موتورهای بزرگ و پر مصرف 8 سیلندر استفاده می کردند حالا به موتورهای کوچک تر 4 و 6 سیلندر جدید با قدرت و توانایی بیشتر و البته مصرف سوخت کمتر مجهز شده اند.

-    ارائه تکنولوژی های در موتورها و سیستم های انتقال قدرت مانند سیستم تزریق سوخت مستقیم، سیستم های انتقال قدرت 7 سرعته و 8 سرعته اتوماتیک و هوشمند و سیستم های ترکیبی هیبریدی که به طور قابل ملاحظه ای مصرف سوخت در خودروها را هدفمند کرده و باعث افزایش راندمان سوخت  می شوند. هم چنین استفاده از سیستم های نظیر سیستم غیرفعال کردن موتور در حالت توقف که در رانندگی های شهری و ترافیک های طولانی و ممتد این سیستم از درجا کار کردن موتور و اتلاف انرژی آن جلوگیری می کند و به هنگام توقف موتور را کاملأ خاموش می کند.

-    استفاده از مواد کامپوزیتی و فیبرکربنی سبک وزن در سازه خودروها و قطعات داخلی آنها که با کاهش وزن، مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد و بهره گیری بیشتر از طراحی های آیرودینامیکی بدنه خودروها به منظور کاهش نیروی پسار (درگ) ناشی از جریان باد که این نیروی جربان باد عاملی مزاحم در حرکت رو به جلوی خودرو بوده و باعث افزایش مصرف سوخت می شود.

-    بهره گیری از انرژی اتلافی خودروها در سیستم های هیبریدی، مانند انرژی حاصل از ترمز و شتاب گیری خودرو که با ارائه تکنولوژی های جدید می تواند از این انرژی ها در جهت تولید نیرو در خودروها استفاده کرد.

-    تعریف دقیق تر خودرو در کلاس های مختلف، که بسته به کاربرد خودرو و نیازهای خریدار، سیستم های خودرو ،نوع موتور، سیستم انتقال قدرت، سطح تجهیزات رفاهی آن تعریف می شوند و هر فرد بسته به سلیقه و کارایی مورد نیاز خودروی مورد نظر خود را انتخاب می کند که این افزایش دامنه انتخاب تاثیر بسیاری در راندمان اقتصادی خودروها داشته است.

در اینجا سیستم حمل و نقل عمومی نیز بی تاثیر نبوده، چراکه با افزایش هزینه های نگه داری خودروها، و در مقابل افزایش کیفیت و گستردگی سیستم حمل و نقل عمومی، افراد به استفاده از ناوگان عمومی حمل و نقل بیشتر علاقه نشان می دهند که خود عاملی مهم در کاهش استفاده شخصی از خودروها می شود و به تبع آن سرانه مصرف سوخت در خودروهای شخصی کاهش می یابد.

 

پیمان جنوبی



منبع : smartcard[dot]blogfa[dot]com[slash]post-373[dot]aspx

کارت هوشمند سوخت مقایسه شاخص , ☀ کهکشان عشق ☀ پ نه پ, دست نوشته های یک معلم, fdghfhgf , وطن یعنی خلیج تا ابد پارس صدام , حقوق خصوصی حقوق تجارت و حقوق , مقاومت صدام حسین,

تبلیغات


تبلیغات

تبلیغات
مطالب تصادفی

تبلیغات