تبلیغات




خرید عینک آفتابی Louis Vuitton با قیمت ارزان

آیا میدانید برترین عینک سال 2014 نزد افراد معروف همین عینک است ؟

انتخاب آرمین 2afm ، سیروان خسروی ، کیم کارداشیان ، ریحانا ، علیرضا حقیقی و... می باشد

خرید عینک آفتابی Louis Vuitton با قیمت ارزان

تحویل رایگان به سراسر ایران | پرداخت هزینه درب منزل پس از تحویل کالا

لینک خرید عینک لویی ویتون توضیحات عینک لویی ویتون



عينك خلباني شيشه جيوه اي

glassesRayBan

عينك خلباني شيشه جيوه اي

عينك Ray Ban

به همراه كيف عينك

محصولي متفاوت و منحصر بفرد از كمپاني rayban

با قابليت بازتاب 90 از اشعه هاي مضر افتاب

طراحي برتر ويژه سال 2013

عينك فوق اسپرت با طراحي جديد

شناخته شده به عنوان عينك محبوب هنرپيشگان



روش خريد: براي خريد پس از کليک روي دکمه زير و تکميل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل يا محل کار تحويل بگيريد، سپس وجه کالا و هزينه ارسال را به مامور پست بپردازيد. جهت مشاهده فرم خريد، روي دکمه زير کليک کنيد.

قيمت فقـط : 28.000 تـومان


دستگاه اوپک نقاشی



مینای خانه بندی




از هنر میناکاری ایران قبل از قرن دهم هجری قمری، (دوره صفویه) نمونه‌های قابل ملاحظه‌ای از لحاظ تعداد بر جای نمانده است، اما آنچه که از بررسی‌های معدود آثار باقی‌مانده و نظرات محققین مستفاد می‌شود آن است، که سابقه میناکاری در ایران به هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد و این هنر از ایران آغاز، و به سایر نقاط جهان راه یافته است. "پروفسور آرتور ابراهام پوپ" در، کتاب سیری در هنر ایران، درباره میناکاری چنین اظهار عقیده کرده است: «میناکاری هنر درخشان آتش و خاک است، با رنگ‌های پخته و درخشان که سابقه آن به 1500 سال پیش از میلاد می‌رسد و ظهور آن بر روی فلز در طول سده ششم تا چهارم پیش از میلاد مشاهده می‌شود» و از سوی دیگر به گفته "اروبن سر کولیس" مینای خانه‌بندی از ایران ساسانی سرچشمه گرفته است.

 

 

هنر میناکاری به عنوان یکی از فرآورده‌های دستی نیز، یکی از  مظاهر فرهنگی و هنری محسوب می‌شود که با بازگو کردن خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محل تولید خود می‌تواند هم عامل مهمی در شناساندن فرهنگ و تمدن به حساب آید و هم آن که موجبی برای جلب گردشگران قلمداد شود. از سوی دیگر ارتباط تنگاتنگ این هنر با نیازهای روحی و زیبایی‌شناسی مردم و نیز کاربردی کردن این محصول با سلایق روز (از سوی هنرمند میناکار)، می‌تواند سبب ایجاد اشتغال شده و به ارزآوری و نهایتا صادرات این گونه از تولیدات کمک شایان توجهی نماید.

 

کشور ایران از معدود کشورهایی است، که هنرهای دستی و سنتی بی‌شماری داشته و فراوانی محصولات سنتی، خود گویای این حقیقت است. ولی میناکاری بر خلاف رشته‌های دیگر هنرهای سنتی، در گذشته نیز خیلی شناخته شده نبوده و تنها جنبه تزیینی داشته و اغلب به عنوان هدیه میان مردم و به خصوص پادشاهان کشورهای مختلف رد و بدل می‌شده است. هنر میناکاری، شامل یک سلسله فعل و انفعالات پیچیده بر پایه فلزات قیمتی نظیر طلا و نقره و به ویژه فلز مس است که رنگ‌های مینایی روی آن قرار می‌گیرد. این رنگ‌های مینایی عبارت است: از اکسیدهای فلزی که آن را با مواد شیشه‌ای مخلوط می‌کنند و پس از قرار دادن بر روی فلز در کوره پخته می‌شود. ضمنا میناکاری را می توان یک هنر آزمایشگاهی دانست، زیرا برای دسترسی به این پدید هنری ضرورت دارد تا فعل و انفعالات شیمیایی خاص با دقت تمام و با مهار آتش و حرارت صورت پذیرد.    

آقای آراسته متولد 1355 تهران و فارغ التحصیل رشته  کارشناسی گرافیک است. در خانواده‌ای هنرمند پرورش یافته و از کودکی با روحیات و فضای هنری آشنایی داشته است. در دوران تحصیل با دیدن نمونه آثاری از رشته میناکاری جذب این رشته شده و شروع به کسب اطلاعات در این شاخه از هنر می‌نماید. پس از اتمام تحصیلات به اصفهان رفته و با استاد اخوان (هنرمند میناکار) آشنا می‌شود و تجربیاتی در ساخت انواع لعاب‌ها و مینای نقاشی به دست می‌آورد. سپس به صورت مستقل در کارگاه شخصی خود شروع به فعالیت کرده و به تدریج ابزار و تجهیزات کارگاه (مورد نیاز در این رشته ) خود را تکمیل می‌نماید.

 

 به صورت کلی می توان هنر میناکاری را هنر آتش و فلز نامید، زیرا مینا، بر خلاف سفال و سرامیک درجه پختش به صورت تنشی می‌باشد. بدین ترتیب هنرمند می‌بایست درجه پخت و میزان حرارت هر یک از لعاب‌ها و رنگ‌های مورد استفاده در اثر را بداند و به ترتیب از بالاترین درجه پخت شروع و به پایین‌ترین درجه پخت (طلا در رشته میناکاری پایین‌ترین درجه پخت را دارا می‌باشد) برسد.

مینای خانه‌بندی به روشی از تولیدات اطلاق می‌گردد، که در آن طرح مورد نظر توسط مفتول‌های فلزی (مسی، نقره‌ای یا طلایی) ساخته می‌شود و بر روی یک زمینه (که باید از جنس مفتول‌ها باشد) قرار می‌گیرد. البته قبل از قرار دادن مفتول‌ها، زمینه طرح مورد نظر باید توسط مینای شفاف پوشانده شود. بعد از قرار دادن مفتول‌ها و تشکیل طرح مورد نظر دوباره کار به کوره فرستاده می‌شود تا مفتول‌ها در لعاب شفاف زیرین ثابت گردد. سپس هر یک از خانه‌های موجود در طرح توسط مینای رنگی مورد نظر پر می‌شود و به ترتیب از بالاترین درجه پخت در کوره قرار داده و پخته می‌شود.

  

در روش منحصر به فرد آقای آراسته استفاده از رنگ‌های ترانسپورانت به صورت مستقیم بر روی اثر است که این رنگ‌ها، به دلیل ثابت بودن پایه ذوب، قابلیت در کنار هم قرارگرفتن را دارد. از این رو می‌توان بر روی زمینه‌های فلزی طرح‌های متفاوتی را اجرا کرد. از نمونه آثار منحصر به فرد مس و مینا هنرمند مذکور، می‌توان به ساخت انواع سرویس زیور آلات (گردنبند، دستبند، گوشواره، انگشتر، گل سینه )، تابلوهای طرح‌های سنتی و تاریخی، آثار قرآنی، شمعدان دیواری، آیینه و شمعدان رومیزی، سرویس چایخوری، دکوراسیون داخلی و ... اشاره کرد. 

میناکاری به دو شیوه مینای خانه بندی و مینای نقاشی انجام می‌پذیرد. مینای نقاشی، حساسیت مینای خانه‌بندی  را ندارد. کل مس را در یک لعاب سفید رنگ می‌غلتانند و در کوره‌های سنتی می‌پزند و همه قسمت‌ها به یک اندازه پخت لازم دارد. در حالی که در مینای خانه بندی، نقوش اصلی را به وسیله سیم‌های نازک فلزی بر روی سطح کار قرار داده و سپس بخش‌های به وجود آمده را با رنگ‌های گوناگون پر کرده و جهت پخت در کوره می‌گذارد.

  

ابزار‌های مورد استفاده:

کل کار مینا بر روی ورق‌های نازک مس ، طلا و نقره صورت می‌گیرد.

ابزارهای زرگری:  شامل انبرهای سرگرد و سرپهن، دم باریک‌های مختلف، سیم چین،
قیچی‌های زرگری برای بریدن ورق‌ها (قیچی‌های گرد‌بر و قیچی‌های راست‌بر)، پنس ولحیم‌های مختلف برای جوش‌کاری، دستگاه جوش، سمبه ماتریس های مختلف که قالب‌های مختلف گرد، مربع، بیضی دارد، سمبه‌های سوراخ برای تهیه انواع  زیورآلات، دستگاه سمباده‌زنی و پرداخت‌کاری، قلم‌موهای بسیار ریز.

مواد مورد استفاده: رنگ‌های مینا (اوپک یا مات و رنگ‌های ترانسپورانت یا رنگ‌های شفاف
(با طیف رنگی وسیع)، اسیدنیتریک و اسید سولفوریک جهت چربی زدایی، ذوقاب برای از بین بردن اکسید به وجود آمده بر روی کار.

 

همان طور که ذکر شد، میناکاری از رشته‌هایی نبوده که در تمام زمان‌ها رونق داشته باشد و هنرمندان زیادی در آن به فعالیت بپردازند. از سوی دیگر، عدم توجه بعضی از حکومت‌ها به هنر و به ویژه میناکاری، تهیه مواد اولیه، رنگ، وسایل و استفاده از کوره باعث سختی کار و رواج کم‌تر آن بوده است. بدین رو هیچگونه کتاب مرجعی در مورد میناکاری موجود نمی‌باشد و کلیه مهارت و تکنیک‌های این رشته، به صورت سینه به سینه منتقل شده است. علاوه بر آن به دست آوردن ترکیب مواد جهت ساخت رنگ‌ها بسیار دشوار و تخصصی بوده و اکثر رنگ‌ها و لعاب مورد استفاده و وارداتی می‌باشند. لذا احیا این رشت چهار هزار ساله با توجه به استعدادها و امکان بروز سلایق گوناگون و تغییر کاربری (با استفاده از طرح‌ها و نقوش سنتی) بسیار زیاد هنرمند میناکار ضروری به نظر می‌رسد و از آن‌جا که امکان ساخت وسایل امروزی وجود دارد، دارای جاذبه و جذابیت برای شخص بیننده است.




منبع : mehrdadb54[dot]mihanblog[dot]com[slash]post[slash]310

mehr54 b36 gmail com صنایع دستی ایران , ابزار های آموزشی تقسیم بندی , mehr54 b36 gmail com صنایع دستی ایران , mehr54 b36 gmail com صنایع دستی ایران , ابزار های آموزشی مطالب اسفند 1389, مهربانان زودتر وَ , طلوع خورشیدی مطالب اسفند 1389,

تبلیغات



تبلیغات

تبلیغات
مطالب تصادفی

تبلیغات

تبلیغات
Blogs Top
بلاگز فا