تبلیغات




خرید عینک آفتابی Louis Vuitton با قیمت ارزان

آیا میدانید برترین عینک سال 2014 نزد افراد معروف همین عینک است ؟

انتخاب آرمین 2afm ، سیروان خسروی ، کیم کارداشیان ، ریحانا ، علیرضا حقیقی و... می باشد

خرید عینک آفتابی Louis Vuitton با قیمت ارزان

تحویل رایگان به سراسر ایران | پرداخت هزینه درب منزل پس از تحویل کالا

لینک خرید عینک لویی ویتون توضیحات عینک لویی ویتون



عينك خلباني شيشه جيوه اي

glassesRayBan

عينك خلباني شيشه جيوه اي

عينك Ray Ban

به همراه كيف عينك

محصولي متفاوت و منحصر بفرد از كمپاني rayban

با قابليت بازتاب 90 از اشعه هاي مضر افتاب

طراحي برتر ويژه سال 2013

عينك فوق اسپرت با طراحي جديد

شناخته شده به عنوان عينك محبوب هنرپيشگان



روش خريد: براي خريد پس از کليک روي دکمه زير و تکميل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل يا محل کار تحويل بگيريد، سپس وجه کالا و هزينه ارسال را به مامور پست بپردازيد. جهت مشاهده فرم خريد، روي دکمه زير کليک کنيد.

قيمت فقـط : 28.000 تـومان


انجام تحقیق



انتخاب موضوع تحقیق و روش تحقیق+همراه با مثال آموزشی




طرح تحقیق:‏

‏1-انتخاب موضوع تحقیق : ‏

‏ مقدمه : موضوع، شناسنامه پژوهش است و در واقــع موضوع، محـل تجلی مــختصــات « مفهومی» ‏، « زمانی » و « مكانی » پروژه است. موضوع به لحاظ معرفت شناختی قلم، دایره‌ای را دارد كه شعاع آن در واقع ‏شعاع عمل پروژه است. اگر پژوهشی فراتر از موضوع رود و یا بدنه آن نسبت به مختصات مفهومی، زمانی و مكانی ‏مندرج در آن كوچكتر باشد، این اصل دلالت بر عدم تبعیت پروژه مفروض از قواعد روش شناختی دارد. دیوئی‏ ‏ در ‏كتاب « چگونه ما فكر می‌كنیم » می‌گوید : اولین مرحله تحقیق احساس وجود یك مشكـل (عنوان ویا همان متغیر وابسته )است، به این معنی كــه ‏پژوهشـگر، در كــار خویش با « مانع » یا « مشكلی » ، رو به رو گردیده است كه در حل آن ابهام یا تردید ‏دارد » .‏

‏ انتخاب و تنظیم موضوع تحقیق، از آن دست مسائل مهمی است كه نیاز به تأكید بیشتر دارد، چون هیچ نوع ‏فعالیت تحقیقی مثبتی را نمی‌توان صورت داد مگر آنكه موضوع آن، از پیش مشخص، معین و روشن گردیده باشد. ‏با توجه به همین ملاحظات است كه انتخاب و تنظیم موضوع پژوهش را باید بدون شتابزدگی و در نهایت تعمق ‏بررسی كرد و در نظر داشت كه قسمت اعظم وقت مورد نیاز برای انجام یك تحقیق، صرف برنامه‌ریزی مراحل اولیه ‏می شود كه عبارت است از : تعیین موضوع پژوهش، تدوین مساله، تدوین فرضیه‌ها، تعیین اهداف، انتخاب روش ‏انجام پژوهش، مشخص کردن ابزار جمع آوری اطلاعات، انتخاب جامعه،‎ ‎جامعه نمونه و نهایتاً انتخاب نوع روش ‏آماری مناسب جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها می‌باشد. محقق موظف است كه در ابتدای تحقیق حوزه وسیعی را كه ‏مایل است در آن پژوهش كند، مشخص سازد.

 البته باید گفت كه این انتخاب بستگی به سلیقه شخصی محقق دارد، ‏اما توصیه می‌شود كه محقق حوزه‌ای را انتخاب كند كه مورد علاقه‌اش باشد و قصد كنجكاوی واقعی و عینی را از ‏موضوعی در آن حوزه داشته، در غیر این صورت، او انگیزه كافی برای پژوهش نخواهد داشت و احتمالاً موفقیت ‏شایانی كسب نخواهد كرد. برای مثال، ممكن است كه یك معلم دبستان « روشهای آموزش زبان فارسی » ، را یا یك ‏دبیر دبیرستان « روشهای مختلف آموزش علوم » و یا یک فرمانده نظامی « روشهای مختلف مدیریت » را به عنوان ‏حوزه‌های وسیع، برای انجام تحقیق در نظر بگیرند. هنگامی‌كه محقق این مرحله از انتخاب را طی نمود، موظف ‏خواهد بود كه از این حوزه وسیع، یك موضوع ویژه را كه نهایت علاقه اوست، به عنوان موضوع تحقیق خود برگزیند، ‏به عبارت دیگر او باید ویژه‌ترین سئوالی را كه قصد یافتن جوابش را از طریق به كار بردن روش تحقیق علمی دارد، ‏مشخص و تعریف کرده و به سادگی، كاری را كه می‌خواهد انجام دهد، بیان نماید. معمولاً موضوع تحقیق در آموزش ‏و پرورش، سئوالهایی درباره چگونگی روابط موجود در میان یك مجموعه از وقایع « متغیر‌ها » در این حوزه را مطرح ‏می‌كند و هدف محقق از این گونه تحقیقات آن است كه، پاسخ‌هائی را برای این دست از سئوالها به دست آورد . ‏

بطور مثال: تاثیر بین خودشناسی و پیشرفت فراگیری زبان فارسی در فراگیران ابتدائی شهر تهران در سال 1388 ‏چیست ؟ در نمـونـه فـوق محقـق در جستجـوی تعیین رابطـه بین دو متغیر « خـود شناسی » و « پیشرفت ‏فراگیری زبان فارسی » در فراگیران ابتدائی شهر تهران در سال 1388 است .‏

 2- تعریف و انتخاب موضوع مورد تحقیق : ‏

تعریف موضوع : « موضوع تحقیق باید به صورت واضح و روشن، توضیح داده شود و از نظر مختصات مفهومی، ‏مكانی و زمانی باید دارای دامنه محدود باشد و تا آنجا كه ممكن است فقط یك مساله یا مشكل را به عنوان موضوع ‏مطرح نماید (یعنی همان تشریح مساله» .‏
‏ الف - موضوع تحقیق باید پشتوانه نظری داشته باشد، موضوع نباید جهت دار باشد، چه مثبت و چه منفی و نیز ‏موضوع تحقیق یك عبارت خنثی است و دارای دو ویژگی می‌باشد. عبارت خنثی یعنی سمت‌گیری و جهت‌گیری در ‏آن نباشد . ‏
‏ ب- محقق باید میان جنبه‌های عمومی و خصوصی موضوع تحقیق، تناسب معقول ایجاد كند . ‏
‏ ج - موضوع تحقیق ممکن است به صورت سئوال‌هائی طرح شود و این سئوال‌ها، پرسش‌هایی در زمینه روابط و ‏همبستگی دو یا چند متغیر باشد. البته منظور این نیست كه موضوع به شكل « رابطه بین. ... و. .... چیست ؟ » ‏مطرح شود، بلكه پسندیده‌تر است كه به صورت یک جمله خنثی مطرح و برای آن سئوال‌هایی از این نوع طرح شود ‏‏: ‏
‏ (1) اثر آموزش واژه‌های علوم اجتماعی در پیشرفت فراگیری علم چیست ؟
‏ (2) تأثیر روش آموزش خواندن نوع (الف) با مقایسه روش آموزش خواندن نوع (ب) در دانش‌آموزان دیرآموز دبستان ‏x‏ ناحیه 4 آموزش وپرورش تهران درسال 1387 چیست ؟‏
‏ (3) تأثیر پایگاه اقتصادی و اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان پسر سال چهارم دبیرستان تهران درسال ‏تحصیل 1388 برگرایش‌های شغلی چیست ؟
‏ (4) اثر كاربرد آموزش برنامه‌ای در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال چهارم ریاضی فیزیك دبیرستان‌های ‏‎ ‎XوY‏ شهر تهران در زبان انگلیسی در سال 1388 . ‏
‏ (5) تأثیر انگیزه بر كارائی در دانشكده فرماندهی و ستاد ارتش در سال 1388 .‏
‏ (6) تأثیر نگرش اعضاء هیئت علمی به دانشكده فرماندهی وستاد ارتش درسال 1388 .‏
این قسمت از تحقیق، پس از تشریح مسئله، سئوالات موضوع مورد تحقیق را مطرح می‌نماید . ‏
د - دامنه موضوع‌های پژوهش در علوم انسانی همانند خود علم گسترده و وسیع است و انتخاب یك موضوع ‏تحقیقی، همانند رفتارهای دیگر تحت تأثیر دو عامل به شرح ذیل می‌باشد : (1) شخصیت ‏‏(2) محیط
و به عبارت دیگر در انتخاب هر موضوع تحقیقی حداقل دو انگیزه وجود دارد : ‏
‏ (1) آنچه كه شما می‌خواهید بدانید. (2) آنچه كه نیازمند به دانستنش هستید. ‏
شاید بهترین تعریف آنچه كه می‌خواهید بدانید « كنجكاوی روشنفكرانه و علمی‌باشد » . مثال1: موضوع : بررسی ‏تاثیر تجربه معلم در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان‌های منطقه4 تهران در سال 1388‏
‏ مساله : پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستان‌های منطقه4 تهران تا چه اندازه تحت تأثیر تجربه معلم آنها در ‏سال 1387 قرار دارد ؟‏
مثال2 : موضوع : بررسی ویژگی‌های جسمانی شاگردان و میزان تأثیرآن بر محبوبیت آنها در بین گروه پسران ‏دبیرستان‌های شهر تهران در سال 1388‏
‏ مساله : ویژگی‌های جسمانی شاگردان چه تأثیری بر میزان محبوبیت آنها در بین گروه پسران دبیرستان‌های ‏شهر تهران در سال 1387 دارد ؟‏
آنچه كه غالباً شما نیازمند به دانستنش هستید در ( مثال‌های بالا ) بیشتر با مواردی در ارتباط است كه می‌تواند ‏مستقیماً برای بهبود در كلاس به كار رفته شود. البته این دو انگیزه الزاماً مستقل از یكدیگر نیستند، مثلاً كنجكاوی ‏شما ممكن است از یك مشكل (‏‎…t.z.y.x‏) که با آن مواجه هستید یا به عنوان محقق به شما واگذار شده و یا ‏اینكه به عنوان موضوع پایان نامه یا رساله به فكرتان رسیده، ناشی شده باشد. انگیزه شما در ارتباط با مسائل ‏تحقیقی تنها یكی از عوامل مهم در شناسایی یك موضوع است. بضاعت علمی و تجربه شما نیز به این انتخاب ‏كمك می‌كند. ‏
هـ - مسائل و موضوعات مورد تحقیق می‌تواند كلیه نكات ناشناخته و مبهم موجود در طبیعت و در زندگی روزمره ‏انسان باشد. هر یك از موضوعاتی كه از جنبه‌ای نامشخص است و نیاز به بررسی بیشتر دارد، می‌تواند موضوع تحقیق ‏قرار گیرد. در ابتدا باید موضوع مورد تحقیق دقیقاً تعریف گردد ( بهتر است این تعریف را به عنوان تشریح موضوع و ‏یا مسئله بیان شود )، که این تعریف در این مرحله كار ساده‌ای نیست. می‌دانیم كه تعریف هر چیز باید « جامع و ‏مانع » باشد. « جامع یعنی، شامل كلیه افراد واجد شرایط باشد » و « مانع یعنی، آنكه افرادی كه دارای ‏خاصیت مورد نظر نیستند، نتوانند در جامعه وارد گردند » . ‏
‏ بدون اغراق تعریف با این شرایط كارمشكلی است و اگر این تعریف كه خشت اول بنای تحقیق قبل از سئوال ‏آغازین (مسأله تحقیق) است، درست گذاشته نشود چه بسا تحقیق مورد نظر نتواند به نتیجه مطلوب برسد. باید ‏توجه داشت كه برای نتیجه دادن یك تحقیق فقط داشتن اطلاعات و آگاهی كافی نیست، زیرا چه بسا اطلاعات ‏زیادی از جامعه‌ای در دست باشد ولی به علت ابهاماتی كه در مرحله تعریف وجود دارد تحقیق مورد نظر به نتیجه ‏مطلوب نرسد و نتوان از انبوه اطلاعات موجود در جهت دلخواه بهره‌برداری نمود. در عمل ضرورت مورد نیاز یك ‏تحقیق خوب، آن است كه قبل از شروع بكار، محقق نهایت كوشش خود را به‌كار برد تا موضوع مورد نظر را از هر ‏جهت تعریف و آن را محدود نماید تا در عمل اشكالات فراوانی از قبیل مبهم بودن موضوع، وسعت میدان مطالب ‏مورد تحقیق، عدم امكان تحقیق موضوع، عدم دسترسی به حدود مورد نظر و ... در كار پیش نیاید و مانع به نتیجه ‏رسیدن یا کمبود منابع مالی وانسانی غیر قابل تصور برای به نتیجه رسیدن، نگردد. تعریف دقیق و روشن نمودن ‏موضوع مورد تحقیق، محقق یا گروه محققین را كمك می‌كند كه در مسیر هدف اصلی تحقیق، كه همانا پاسخگویی ‏به مشكل یا مشكلات مطروحه است، توفیق یابند. بدون شك بیان و روشن كردن یك موضوع تحقیقی، پس از انجام ‏كلیه مراحل تحقیق، در ابتدای امر برای شخص محقق می‌باشد و هر اندازه موضوع برای محقق روشن‌تر باشد، وصول ‏به اهداف مورد نظر عملی‌تر خواهد بود و بر عكس. بعضی فكر می‌كنند كه در حین انجام تحقیق، شناخت موضوع و ‏مسئله مورد بررسی بطور تدریجی كامل می‌گردد. این چنین فكری در شكل گیری یك تحقیق خوب كاری بدون ‏فایده و گمراه كننده می‌باشد، چرا که، آنچه عملاً در پایان یك تحقیق می‌خواهیم به دست آوریم، شناخت مسئله ‏نیست، بلكه جوابی خواهد بود كه برای مشكل مورد نظر باید به دست آید. البته تمام تحقیقات همیشه جنبه علت ‏یابی و پیدا كردن روابط علت و معلول را ندارند و بسیاری از تحقیقات فقط توصیفی ساده هستند، که خود این ‏موضوعات نیز، نیاز به تعریف دقیق و روشن دارند . ‏
‏ 1-2 - بیان موضوع مورد تحقیق (1) ‏ ‏: بعد از اینكه عنوان پژوهش انتخاب گردید و معنی‌دار بودن آن از ‏طرف گروه تحقیق یا استاد راهنما تأیید شد، محقق باید به فكرتشریح، تنظیم سئوالات برگرفته از تشریح، مطالعه ‏مقدماتی و بیان مسئله آن به صورتی قابل پژوهش و بررسی باشد. در این مرحله پژوهشگر تازه كار، دچار زحمت ‏خواهد بود، زیرا با اینكه موضوع تحقیق خود را به طور كلی و عمومی می‌داند، احتمالاً از تنظیم آن بدان گونه كه ‏قابل آزمون و بررسی علمی‌باشد، عاجز است. ذیلاً دو اصل كه می‌تواند محقق را در تنظیم و بیان علمی موضوع ‏تحقیق خود یاری دهد آمده است. ‏
‏ الف - موضوع تحقیق باید شامل توضیح واضح و روشنی از آنچه كه پژوهشگر واقعاً قصد تعیین آن را دارد، ‏باشد . ‏
‏ ب - موضوع تحقیق باید دامنه‌ای محدود ( از نظر مفهوم، زمان و مكان ) داشته باشد و تا آنجا كه ممكن است، ‏فقط یك مسئله یا مشكل (یک متغیر وابسته) را به عنوان موضوع تحقیق مطرح كند. در اجرای دو اصل فوق، محقق ‏باید نکاتی را رعایت کند، از جمله : محقق باید در تلاش آن باشد كه میان جنبه‌های عمومی و خصوصی موضوع ‏پژوهش، تناسب معقولی را حفظ كند. مثال : ‏
موضوع : بررسی اثر كاربرد آموزش برنامه‌ای در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی .‏
‏ مسئله :" اثر كاربرد آموزش برنامه‌ای در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی چیست ؟"‏
‏ سئوالی كلی است و قابل آزمون و بررسی نیست، اما می‌توان آن را به این شكل طرح كرد .‏
‏ موضوع : بررسی اثر كاربرد آموزش برنامه‌ای در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال دوم نظری دبیرستان فردوسی ‏در درس فیزیك در شهر تهران ، سال 1387 .‏
مسئله : "اثر كاربرد آموزش برنامه‌ای در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال دوم نظری دبیرستان فردوسی در ‏درس فیزیك در شهر تهران سال 1387 چیست ؟"‏
كه در آن نوع متغیر‌های بازیگر در موقعیت و نوع اطلاعاتی كه جمع‌آوری خواهد شد، همگی مشخص‌اند و موضوع را ‏می‌توان از طریق بررسی علمی مورد مطالعه قرار داد . ‏
ب - موضوع تحقیق نباید آنقدر جزئی و ناچیز باشد كه مورد اغماض قرار گیرد، مانند : ‏
موضوع : « بررسی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در فراگیری لغات زبان فارسی كلاسهائی كه 30 دانـش آموز دارد ‏و مقایسه آن با كلاسهائی كه مركب از 31 دانش‌آموزند » . در اینجا، اضافه شدن تنها یك دانش آموز در كلاس، ‏تغییر چندانی را در فراگیری لغات زبان فارسی در همه كلاس ایجاد نمی‌كند و به همین لحاظ چنین تحقیقی نتیجه ‏بخش نخواهد بود، ولی موضوع‌های ذیل ارزش انتخاب را دارند : ‏
‏ (1) موضوع : بررسی تأثیر آموزش بیماران جوان مبتلا به بیماری قند بر پیگیری آنان از رژیم درمانی خود در ‏شهر تهران در سال 1388 .‏
‏ مسئله : تأثیر آموزش بیماران جوان مبتلا به بیماری قند بر پیگیری آنان از رژیم درمانی خود در شهر ‏تهران در سال 1388چگونه است ؟
‏ (2) موضوع : بررسی تأثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه ‏آزاد رودهن در سال 1388. ‏
‏ مساله : تأثیر عوامل اجتماعی و اقتصادی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه آزاد رودهن ‏در سال 1388 چقدر است ؟‏
‏1- 1-2- برای بوجود آوردن یك موضوع تحقیق مناسب باید شرایط سه گانه ذیل مورد ‏عمل قرار گیرد : ‏
‏ الف - در موضوع تحقیق باید، اولاً متغیر‌های موثر در تحقیق مشخص و آنها را از هر نظر ( ماهیت، نقش و ... ) با ‏توجه به طبقه‌بندی و سهم نسبی هر یك از متغیر‌ها بین دو یا چند متغیر غالب را، تعریف و روشن نمائیم. بطور ‏مثال :‏
‏ اگر موضوع ( مسئله ) مربوط به سه متغیر ‏z.y.x‏ است، باید رابط بین این سه عامل مثلاً به صورت ‏y = f ‎‎(X,Z)‎‏ مشخص ‌گردد و اگر هر یك از این متغیر‌ها خود به متغیر‌های دیگری مانند ‏uوt‏ مربوط باشد، این روابط ‏نیز باید به صورت ‏X = g (u,t) ‎‏ و ‏‎ Z = h (u,t)‎‏ مشخص ‌گردد و یا حداقل نوع ارتباط آنها اگر قابل مشخص ‏شدن در این شرایط نباشد، با توجه به سوابق قبلی در نظر گرفته شود. ‏
ب - موضوع مورد تحقیق راباید حتی المقدور به صورتی تشریح نمود، که متغیرهای اثرگذار (مستقل) و‎ ‎متغیر ‏اثرپذیر (وابسته) در زمان و مکان مورد نظر محدود شده باشند. مثال: بررسی تاثیر متغیر‌های ‏Z , X‏ بر متغیر ‏Y‏ ‏درشهر ‏A‏ در سال 1388 .‏
‏ ج - موضوع مورد تحقیق باید قابل بررسی و لمس باشد. اگر موضوع مورد بررسی بطور عملی قابل بررسی و ‏پی‌گیری نباشد و اندازه‌گیری و آزمایش برای آن امكان‌پذیر نباشد، ارزش علـمی چنین تحقیقی بسیار ناچیز ‏خواهـد بـود، مثلاً درخصـوص مسـائل‏‎ ‎‏ فلسفی، دینی و الهی با وجود آنكه از نظر اجتماعی و اخلاقی اهمیت فراوانی ‏دارند، ولی از نظر تحقیقات علمی و با شیوه‌ای علمی به علت آنكه تكرار و آزمایش آنها غیرممكن است، نمی‌توانند ‏موضوعات جالبی باشند. بطور اساسی در یك تحقیق خوب، موضوع (مسئله) مورد بررسی باید از كلیه جوانب به طور ‏جامع و مانع تعریف شده باشد و این تعریف باید شامل نكاتی باشد كه برخی از مهمترین این نكات عبارتند از : ‏
‏ (1) تجزیه و تحلیل مسئله اصلی تحقیق باید با ذكر مسائل جزئی‌تر كه با مسئله اصلی رابطه نزدیك و تنگاتنگ ‏دارند حتی‌المقدور روشن و متبلور گردد . ‏
‏ (2) واژه‌هائی كه در تعریف موضوع مورد نظر كاربرد دارد، باید دقیقاً تعریف و روشن گردد. ‏
‏ (3) فرض یا فرضیاتی که بدنبال مسئله تحقیق عنوان می گردد، باید به طور روشن و آشکار بیان شود .‏
‏ (4) وسائل، روشها، تسهیلات و امکاناتی كه در تحقیق موضوع مورد نظر بكار خواهند رفت، باید دقیقاً تعریف و ‏روشن گردند . ‏
‏ (5) اهمیت مسأله مورد تحقیق در زندگی روزمره انسان و نتیجه عملی كاربرد آن و نیز اثراتی كه نتیجه تحقیق ‏مورد عمل محتملاً می‌تواند به دست دهد، باید روشن گردد . ‏
‏ (6) تحقیقات و موضوعات مورد بررسی كه به نحوی در ارتباط با موضوع مورد عمل است، باید روشن و نتایج ‏بدست آمده از آنها در نظر گرفته شود . ‏
‏2-2- ویژگی موضوع تحقیق : ‏
‏ الف - ویژگی صوری : مفاهیم باید كوتاه - مختصر و بدون ابهام باشند و از به كار بردن مفاهیم اضافی در آن ‏خودداری شود . ‏
‏ ب - ویژگی اجرائی : (1) بررسی فردی در انتخاب موضوع موردتحقیق (2) داشتن نظم و قابل تجزیه و ‏تحلیل منطقی باشد (3) آزمون‌پذیر باشد (4) تعمیم‌پذیر باشد (5) تخصص‌طلبی (6) دقت و صحت در ‏مشاهده (7) ابزار اندازه‌گیری وجود داشته باشد (Cool منطقی بودن (9) جسارت و شهامت (10) اجتناب از ‏موضوع‌هایی كه بار اخلاقی و ارزشی دارند.‏
غالباً موضوع‌های تحقیق با كلمات « بررسی »، « تأثیر»، « تعیین »، « مقایسه »، « رابطه » ، « موجب » ‏و غیره شروع می‌شوند . ‏
‏« گذشته »، « حال » و « آینده » موضوع مورد تحقیق را باید مشخص كنیم، زیرا گاهی اوقات بینش آینده‌نگری ‏مشكل می‌شود . ‏
‏3-2- منابع و مراجع برای انتخاب موضوع مورد تحقیق: اولین سئوال برای دانشجویان و ‏علاقه‌مندانی كه قصد انجام یك تحقیق را دارند، این خواهد بود كه چگونه موضوعی مناسب برای تحقیق انتخاب ‏كنند و در كجا آن را جستجو نمایند ؟ در این مبحث، با توجه به اینكه برای انتخاب موضوع تحقیق مقررات و قوانین ‏رسمی و اصولی وجود ندارد، به توصیف بعضی از منابع و مآخذی كه در این زمینه مفیدند، می‌پردازیم . ‏
‏1-3-2 - استفاده از تجارب (1) ‏ ‏: برای محقق تازه‌كار، یكی از مفیدترین منابع تهیه موضوع تحقیق، ‏تجارب شخصی او به عنوان یك عضو از نظام آموزشی یا به طور كلی عضوی از اجتماع است. اگر به عنوان مدرس با ‏دقت به اطراف خود بنگریم، ملاحظه خواهیم كرد كه دائماً در معرض اتخاذ تصمیم‌هائی راجع به چگونگی تأثیرات ‏تجارب آموزشی بر رفتار دانش‌آموزان هستیم. اگر واقعاً درصدد آن باشیم كه بخواهیم تصمیم‌های صحیح و بهتری ‏اتخاذ كنیم، لازم است به منظور روائی بیشتر فرض‌هایمان در مورد چگونگی روابط بین تجارب یادگیری و اثر آن و ‏در نتیجه تغییر حاصل در دانش‌آموزان، به تحقیقات علمی توسل جوئیم و به استناد آنها صحت یا سقم فرض‌هایمان ‏را بررسی كنیم . به عبارت دیگر، در این صورت است كه راهها و روش‌های مختلفی كه ما آنها را در آموزش و ‏پرورش به كار می‌بریم بر اساس پژوهش‌های علمی و عمل استوار خواهد شد و نه بر بنیاد تعصبات و احساسات ‏شخصی و ذهنی. برای معلم علوم اجتماعی در دبیرستان این سئوال مطرح است .‏
‏ مثال (1) : آیا آموزش علوم اجتماعی از طریق بحث ( سوأل و جواب ) بهتر صورت می‌گیرد یا از طریق سخنرانی ‏توسط معلم ؟
مثال (2) : گاهی اوقات معلم در پی آن است كه رابطه‌ای بین بعضی از خصوصیات دانش‌آموزان و پیشرفت تحصیلی ‏آنان پیدا كند . ‏
مثال (3) : گاهی یك فرمانده در ارتش در پی آن است كه رابطه‌ای بین قدرت جسمانی و آموزش سربازان و میزان ‏كارائی آنان پیدا كند . ‏
مثال (4): یك فرمانده در ارتش می‌خواهد رابطه‌ای بین دوری سربازان از خانواده و گرایش به اعتیاد پیدا كند. ‏
مثال (5): یك مدیر كارخانه در پی این است كه رابطه‌ای بین انگیزه كارگران و میزان تولید پیدا كند. ‏
بنابراین و با توجه به نمونه‌های یاد شده در زمینه چگونگی «استفاده از تجارب» در انتخاب موضوع مورد تحقیق او، ‏كمك موثر و ارزنده‌ای می‌باشد. ‏
‏2-3-2- استنتاج از نظریه‌ها (1)‏ ‏: پژوهشگران علوم انسانی بخصوص علوم تربیتی و رفتاری می‌توانند از ‏نظریه‌های فراوانی كه دراین زمینه‌ها وجود دارد، مانند نظریه‌های مختلف یادگیری، نظریه‌های مختلف شخصیت، ‏نظریه‌های مختلف جامعه‌شناسی، نظریه‌های روال رشد، نظریه‌های مربوط به رشد اجتماعی و امثال آنها، فرض یا ‏فرض‌هایی استنتاج كنند و به تحقیق و مطالعه آنها بپردازند. نظریه‌ها اغلب شامل اصول كلی و عمومی‌اند كه انطباق ‏و كاربرد آن در مسائل ویژه و واقعی مشخص نیست. محققان در این گونه موارد موظف‌اند كه قابلیت انطباق و كاربرد ‏آن را به صورتی قابل آزمون و آزمایش بیان نمایند. پژوهشگر می‌تواند با توجه به اصول كلی و عمومی نظریه، ‏فرضهایی را كه بیان كننده یافته‌های مورد انتظار او از موقعیت علمی به‌خصوصی است عنوان كند و یا از طریق ‏كاوش منظم و علمی به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد و تعیین نماید آیا اطلاعات به دست آمده ‌این فرض یا فرضها و ‏در نتیجه نظریه را تأیید می‌كند یا نه. ‏
‏3-3-2 – استفاده از متون مربوط به موضوع (2)‏ ‏: اگر پژوهشگر نتواند با استفاده از مأخذ ذكر شده ‏در زمینه مورد علاقه‌اش، موضوع تحقیق خود را انتخاب و تعیین كند، می‌تواند از طریق مطالعه نوشته‌های موجود و ‏تحقیقات انجام شده در زمینه مورد علاقه‌اش، موضوع تحقیق خود را برگزیند. این روش از موضوع‌یابی، نه تنها به ‏محقق این فرصت را می‌دهد كه موضوع‌های جالبی را برای تحقیق خود انتخاب كند، بلكه او را با تحقیقات و ‏موضوعات مختلف در حوزه مورد علاقه‌اش آشنا می‌كند و چه بسا كه در اثر مطالعه پژوهشهای دیگران نیاز به كاوش ‏بیشتری را در زمینه‌ای احساس كند، یا علاقه‌مند شود كه تحقیق ویژه‌ای را در موقعیت مشابه یا در شرایط دیگری ‏انجام دهد. همانگونه كه ذكر شد، یكی از ویژگی‌های تحقیق علمی « قابلیت تكرار» آن است. تكرار پژوهش دیگران ‏برای محقق تازه‌ نه تنها كارگاهی مفید است، بلكه ضروری می باشد، زیرا محقق را قادر می‌سازد تا مهارت خود را در ‏امر تحقیق آزمایش كند و روائی كارش را بسنجد. به نظر می‌رسد كه تكرار مطلق تحقیقات دیگران زیاد پسندیده ‏نیست، اما این نكته مطرح است كه ما، در بررسی‌های مسائل آموزشی و پرورشی، اغلب به تكرار پژوهشها برای تأیید ‏و تصدیق برنامه‌ها با ایجاد تغییرات احتمالی در آنها ناچار هستیم. بهر حال، دانشجو یا محقق با مطالعه و تجزیه و ‏تحلیل انتقادی از نوشته‌ها و پژوهش‌های دیگران و با كمی آفرینندگی و نوآوری، قادر خواهد بود كه موضوع مناسبی ‏برای پژوهش در زمینه مورد علاقه خویش بیابد. تحقیق چون درباره واقعیت موجود در طبیعت و با توجه به طبیعت ‏بیكران صورت می‌گیرد منابع آن بسیار متنوع است، لذا علاوه بر منابع ذكر شده منابع دیگری وجود دارد. عموماً ‏برای پاسخ‌گوئی به هر مشكل یا مسئله‌ای، می‌توان مسأله را عنوان و بر اساس مسأله مطرح شده یك طرح تحقیق ‏تهیه نمود. مسأله تحقیقاتی بطور اصولی می‌تواند دارای جنبه‌های شخصی و یا كلی و عمومی‌باشد. مسائل فردی ‏معمولاً كمتر به صورت یك پروژه یا طرح تحقیق مطرح می‌گردد و اساساً هدف از یك مسأله تحقیق بررسی مشكلی ‏است كه مربوط به جمعی از افراد یا به عبارت دیگر كلی یا نسبی باشد و جنبه عام بودن آن بیشتر مورد توجه باشد. ‏این مسائل كلی می‌توانند واحد‌های اجتماعی كوچكتری مثل خانواده، كارخانه، اداره، كلاس درس، مغازه خواروبار ‏فروشی، كارگاه قالی بافی، یك گروهان نظامی، یک تیپ نظامی و ... را شامل گردند و در عین حال می‌تواند شامل ‏موضوعات وسیع جهانی نیز باشد.‏
‏4-3-2- منابع عمده‌ای كه مسائل تحقیقاتی را عنوان، طرح و پیگیری می‌كنند عبارتند ‏از: ‏
‏ الف- دولت‌ها: با توجه به وسعت كار و فعالیت و نیز مقاصد و هدفها، دولت‌ها اولین و مهمترین منبعی هستند ‏كه به تحقیق نیازمند هستند. این تحقیقات به صورت‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی مثل گرایش ‏به اعتیاد، مسأله ترافیك شهرها، استخراج معادن، مشكلات مدارس، توزیع و تولید كالاها و خدمات، مشكلات ‏كارمندان دولت، راههای جلوگیری از شیوع امراض، راههای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی، مشكلات محیط ‏زیست، مسأله پسابهای كارخانه‌ها، آلودگی صوتی، آلودگی صدا، مهاجرت روستائیان به شهرها، خودسوزی و ‏خودكشی، رواج توزیع مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان، نگرش معلمان در مورد تنبیه دانش‌آموزان، قشربندی ‏اجتماعی، تحرك اجتماعی، قوم مداری یا فرهنگ مداری، مهاجرت و از خود بیگانگی، تأثیر تلویزیون بر فرهنگ ‏خانواده، آرزوهای شغلی در بین دانشجویان، افزایش طلاق، رابطه عوامل اجتماعی و اقتصادی با پیشرفت تحصیلی، ‏تأثیر نقش تبلیغات بر نحوه مصرف خانواده و خرید، اعتیاد و علل آن، توسعه نیافتگی، علت شكست تحصیلی یا افت ‏تحصیلی در میان فرزندان خانواده‌های مهاجر، علت خاموشی مکرربرق، تاثیر آب سدها بر تولید برق و ... می‌باشد. از ‏مشخصات بارز تحقیقات دولتی اهمیت و وسعت این نوع تحقیقات می‌باشد. عموماً دولت‌ها مقدار قابل توجهی از ‏بودجه مملكت را به امر تحقیق اختصاص می‌دهند و هر اندازه دولتی پیشرفته‌تر باشد، این اختصاص بیشتر خواهد ‏بود. به عنوان مثال در سالهای اخیر دولت‌های آمریكا، روسیه، چین، ژاپن و اروپا به علت رقابت‌هائی كه با یكدیگر ‏دارند، مقدار زیادی از بودجه‌های خود را صرف امور تحقیقاتی بخصوص در مورد فضا و ساخت ابزار جنگی پیشرفته ‏نموده‌اند. در ایران در سالهای اخیر با توجه به تحریمهای جهانی و پشت سر نهادن 8 سال دفاع مقدس و تهدیدات ‏فعلی، مسائل و مشكلات جدیدی را برای كشور به ارمغان آورده، اكثر وزارت‌‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و مؤسسات ‏بزرگ، سازمان‌هائی برای انجام تحقیقات تشكیل داده‌‌اند و بعضاً نیز اقداماتی را شروع نموده‌اند، ولی تحقیق و بررسی ‏در مقایسه با سایر كشورهای پیشرفته در ایران در مراحل مقدماتی قرار دارد ولی می‌رود كه جای خود را پیدا نماید. ‏
‏ اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سطح دانشگاه‌ها نیز، پیشرفت قابل قبولی نموده ولی بودجه واگذاری ‏در حد پاسخگویی نیست. در كشور‌های دیگر مثل ایالت متحده آمریكا ژاپن، انگلیس، فرانسه، سوئد و حتی ‏هندوستان اكثر سازمانها و وزارت‌خانه‌های دولتی دارای بخش وسیعی بنام مؤسسه تحقیقات هستند و امور مختلف ‏مربوط به هدف‌های سازمانی خود را دائماً مطالعه می‌كنند و مسائل و مشكلات مربوطه را طرح و تحقیق می‌نمایند و ‏معمولاً از بحرانها و پیش‌آمد‌های غیرعادی بدین طریق تا حد امكان جلوگیری می‌نمایند و یا آنها را پیش‌بینی و در ‏موقع وقوع با آگاهی و تسلط قبلی با آن روبرو می‌گردند. مثلاً در سالهای اخیر موضوع بزه‌كاری جوانان، اعتیاد، ‏موادمخدر، كودك‌آزاری، مسأله مسافرت به فضا، آموزش عالی، آموزش‌های تخصصی، بازآموزی كارمندان، سازگاری با ‏محیط، مسأله محیط زیست، تكامل تجهیزات نظامی و ... از مسائلی هستند، كه در سراسر جهان بارها بوسیله ‏دولت‌ها موضوع تحقیق و بررسی قرار گرفته و می‌گیرد. بدین طریق با انتخاب مسائل واقعی به عنوان موضوع ‏تحقیقات و رساله‌های كارشناسی ارشد و دكتری توسط دانشجویان و محققین موجب كمك به شناخت و حل بعضی ‏از مشكلات مبتلابه امروز جامعه می‌نمایند. ‏
ب – دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی: اساساً چون پژوهش و آموزش از كارهای اساسی دانشگاه‌ها ‏است، لذا تحقیقات در آنها در مقایسه با تحقیقات دولتی سابقه طولانی‌تری دارد. از زمان‌های بسیار قدیم مثلاً در ‏دانشگاه جندی شاپور حتی قبل از اسلام، در مدارس نظامیه، در سیستم آموزشی حلقه‌ای در مدارس علوم دینی و ... ‏تحقیقات دانشگاهی مورد توجه علماء و استادان فن بوده است. این تحقیقات در زمانهای گذشته روی موضوعات ‏علمی محض چون هیأت، فیزیك، شیمی و الهیات انجام می‌گرفت و چندان توجهی به تحقیقات و امور مربوط به ‏انسان نمی‌شد، از جمله تحقیقات و بررسی‌های خیام در امر نجوم و ریاضیات، غیاث‌الدین جمشید كاشانی در امر ‏مهندسی و ریاضیات، بوعلی سینا در امر پزشكی و ریاضیات، زكریای رازی در شیمی و پزشكی و ... به عمل آمده ‏است. در حال حاضر اساساً فلسفه نوشتن پایان‌نامه‌های تحصیلی، كارهای عملی بمنظور عادت دادن دانشجویان به ‏امور تحقیقی و روشن كردن این مهم برای آنها است. بدین طریق است كه دانشجو پس از شناخت برخی نظریه‌های ‏جدید علمی، روش تحقیق و آگاهی از آمار توصیفی و استنباطی، اقدام به انجام یك كار تحقیقی برای حل مشكل ‏بخصوصی می‌نماید و از این راه مطالب و اصول علمی را در عمل فرا می‌گیرد و با مشكلات و مسائلی كه برای حل ‏یك مشكل در عمل پیش می‌آید، آشنائی پیدا می‌كند. عموماً در دانشگاه‌های امروز جهان نه تنها در موقع ‏فارغ‌التحصیل شدن بلكه در طی دوران تحصیل نیز دانشجو به تحقیق و بررسی مسائل متنوعی می‌پردازد و تحت ‏نظر استادان بتدریج نحوه اجرای تحقیق را فرا می‌گیرد تا در آینده، خود را بطور مستقل برای رفع مشكلات آماده و ‏اقدام به انجام تحقیق كند. از این رو واحد‌های دانشگاهی، بزرگترین مراجعی هستند كه مسائل تحقیق را عنوان ‏می‌كنند و بسته به اهمیت موضوع، مبالغ متنابهی از بودجه‌های خویش را برای تحقیقات اختصاص می‌دهند و در ‏این راه عموماً به كمك دولتها می‌شتابند و در مؤسسات آموزشی و دانشگاهی مرسوم شده است كه برای تحقیقاتی ‏كه موضوعات آن كاملاً محدود شده است، از یك یا چند نفر دانشجو استفاده شود و البته برای مسائل تحقیقاتی ‏وسیع‌تر، گروه تحقیق، كه شامل متخصصین در زمینه‌های مختلف باشند تشكیل و تحت نظر محققین و استادان ‏دانشگاه‌ها روی موضوع مورد بحث تحقیق و بررسی می‌نمایند. از این قبیل تحقیقات چه در زمینه‌های جنگ، چه در ‏زمینه پیامد‌های جنگ تحمیلی، بازسازی مناطق جنگ زده و نیز در خصوص مسائل و مشكلات مربوط به تولید و ‏توزیع و ... در دانشگاه‌های مختلف كشور مورد بررسی قرار می گیرند. به عنوان مثال: تحقیقات انجام شده بوسیله ‏جهادهای دانشگاهی در خصوص مساله خودكفائی یا تحقیقات و بررسی‌های انجام شده بوسیله مركز تحقیقات ‏ساختمان و مسكن در وزارت مسكن و شهرسازی و یا تحقیقات انجام شده در اداره اقتصادی بانك مركزی، وزارت ‏نیرو برای بررسی امکانات تولید برق و ... از این قبیل می باشند. ‏
ج – مؤسسات خصوصی غیر دولتی مثل بانكها، شركت‌ها و ... : مؤسسات غیر دولتی به علت آزادی بیشتری ‏كه در تصمیم‌گیری‌های خود دارند، برای پیشبرد سریعتر و بهتر هدفهای خویش و نیز رفع معایب سازمانی و ‏همچنین كسب درآمد بیشتر دست به تحقیقات خصوصی می‌زنند. البته این قبیل تحقیقات همواره برای نیل به ‏مقاصد خاص مؤسسات نیست و بعضاً هدفهای عالیتری در آنها مورد بررسی قرار دارد و از دانشگاه‌ها در امر تحقیق ‏كمك می‌گیرند و كارهای تحقیقاتی خویش را از این طریق عملی می‌كنند. ‏
د – مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی: سازمانها و مؤسساتی كه دستگاه تحقیقاتی مجهزی ندارند، از كارشناسان و ‏امكانات تحقیقاتی موجود در مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی سود می‌برند. اینگونه مؤسسات كه غالباً مؤسسات ‏غیرانتفاعی هم هستند، مشكلات و مسائلی كه به آنها واگذار می‌گردد را در قبال دریافت پول، تحقیق و مورد بررسی ‏قرار می دهند. امروزه تعداد و تنوع این قبیل مؤسسات برای مطالعه و بررسی پروژه‌های دولتی و غیر دولتی در حال ‏ازدیاد می‌باشد. در بین مسائل تحقیقاتی و پژوهشی عناوین ذیل از جمله مسائلی هستند كه امروزه در كشور به آنها ‏توجه بیشتری معطوف می‌گردد. ‏
‏(1 ) مطالعه در خصوص پیامدهای اجتماعی و اقتصادی جنگ تحمیلی و پیدا كردن راه جبران ضایعات وارده كه در ‏این خصوص در كتاب جامعه شناسی جنگ مؤلف مطالبی در این راستا آورده شده است. ‏
‏( 2 ) اثرات روانی و انسانی ناشی از جنگ تحمیلی و راه‌های مقابله با آن. ‏
‏( 3 ) مسائل و مشكلات مربوط به بازسازی اجتماعی و انسانی پس از جنگ تحمیلی. ‏
‏( 4 ) مطالعه زندگی شهری، روستائی و مشكلات مربوط به آنها. ‏
‏( 5 )مطالعه در ازدیاد جمعیت و مهاجرت و بررسی علل و پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی آنها.
( 6 ) ‏مطالعه در فرهنگ ملل مختلف و شناخت بیشتر آنها. ‏
‏( 7 ) تحقیق و بررسی در علل بیكاری و اثرات اقتصادی و اجتماعی آن. ‏
‏( 8 ) بررسی تمایلات و روند اجتماعی موجود در جامعه.
( 9 ) ‏مطالعه در رفتار فرد در گروه و اجتماع.
( 10 ) تحقیق در خصوص روابط كار و كارگر و كارفرما.‏
‏( 11 ) حداقل كردن ضایعات در كارخانه‌ها چه از حیث مادی و چه از لحاظ انسانی.‏
‏( 12 ) مطالعه در وسائل و نیروی انسانی. ( 13 ) بررسی عوامل موثر بر آلودگی تصویری،صوتی و... شهر تهران. ( 14 ‏‏) بررسی اداره امور در مؤسسات دولتی و غیر دولتی. ( (15 ) بررسی تأثیر وسائل نقلیه موتوری بر میزان آلودگی ‏هوای شهر تهران. ‏
‏( 16 ) تحقیق در موضوعات اقتصادی از قبیل در آمد ملی، بازاریابی و غیر. ‏
‏( 17 ) بررسی وضعیت مسكن دانشجویان. ( 18 ) گرایشات جوانان به اعتیاد و علل آن. ‏
‏( 19 ) بررسی آلودگی صوتی صنایع و مشاغل در شهر تهران. ‏
‏ (20 ) تحقیق و بررسی در زمینه تمایلات سیاسی و میزان مشاركت مردم در امور عامه.‏
‏ (21 ) جستاری جامعه شناختی راجع به حاشیه‌نشینی فضایی و اجتماعی در شهر تهران. ‏
‏ ( 22 ) عدم برنامه‌ریزی جهت استقرار صنایع و مشاغلی كه باعث آلودگی صوتی می‌شود. ‏
‏ ( 23 ) طراحی غیر اصولی واحد‌های صنعتی و صنفی که باعث آلودگی صوتی می‌شوند. ‏
همان طوری كه گفته شد، انتخاب موضوع تحقیق امری كاملاً شخصی است و ارجح است كه موضوع انتخابی، ‏موردعلاقه محقق باشد، اما از آنجا كه آگاهی به عناوین تحقیقی در زمینه آموزش و پرورش نیز می‌تواند تا حد ثمر ‏بخشی پژوهشگران تازه‌كار را یاری كند، فهرستی از زمینه‌های موجود در آموزش و پرورش كه برای انتخاب موضوع ‏تحقیق مفید است ذیلاً آورده می‌شود: ‏
الف – زمینه‌های عمومی آموزش: ‏
‏ (1) آموزش با استفاده از كتاب‌های مختلف خود آموز ‏
‏ (2) آموزش برنامه‌ای (‏Programmed in struction‏) ‏
‏ الف - آموزش از طریق كامپیوتر ب - آموزش از طریق ماشین
‏ ج - آموزش تلویزیونی، از طریق مدار باز یا بسته د - آموزش از طریق رسانه‌های مختلف
‏ (3) آموزش فرد مدار ( ‏individualized in sttuction‏ ) ‏
‏ (4) آموزش توسط گروهی از مربیان ( ‏Team Teaching‏ ) ‏
‏ (5) برنامه‌های آموزشی شبانه. ‏
ب – زمینه‌های آموزشی خاص: ‏
‏ (1) فعالیت‌های فوق برنامه (2) یادگیری زبان دوم
‏ (3) باز آموزی در حین خدمت (4) تمرین معلمی در حین تحصیل
‏ (5) برنامه آموزش پیشرفته (6) برنامه‌های مشاوره و راهنمائی
‏ (7) برنامه‌های دیواری – شنیداری (‏audiovisual programs‏) ‏
‏ (Cool بررسی تأثیر برنامه‌های پیش از مدرسه در موفقیت خواندن دانش‌آموزان سال اول ابتدائی. (9) آموزش ‏مسائل جنسی (10) آموزش كودكان استثنائی
ج – زمینه‌های وابسته به آموزش: ‏
‏ (1) گرو سنجی (2) مقررات مدرسه و كنترل شاگردان
‏ (3) تكالیف شب و تمرینات كلاسی ‏
‏ (4) فعالیتهای دانش‌آموزان خارج از مدرسه، مانند كار، فعالیت‌های فرهنگی، مطالعه، دیدن تلویزیون و...‏
‏ (5) بررسی نظرات و هدفهای حرفه‌ای و شغلی دانش‌آموزان ‏
‏ (6) رابطه بین غیبت دانش‌آموزان و موفقیت تحصیلی آنان
‏ (7) مقایسه تأثیر دو یا چند روش مختلف از آموزش در موفقیت تحصیلی فراگیران ‏
‏ (Cool فعالیت‌های خارج از مدرسه معلمان، مانند كار، فعالیت‌های سیاسی یا فرهنگی، تفریح و ... ‏‏(9) روحیه معلم و رضایت شغلی ‏
‏ (10) مقایسه وضعیت بازنشستگان آموزش و پرورش با سایر باز نشستگان
‏ (11) وضعیت بهداشت و درمان فرهنگیان (12) وضعیت مسكن فرهنگیان
‏ (13) برنامه مدارس ملی (14) مدارس شهری و روستائی ‏
‏ (15) مطالعه تاریخی یك موئسسه آموزشی یا یك برنامه آموزشی ‏
‏ (16 ) ساختمان و امكانات مدرسه، مانند: نور، فضا، امكانات ایمنی و مانند آنها
‏ (17 ) پیگیری فارغ التحصیلان (18 ) تأثیر محیط بر رفتار دانش‌آموزان
‏ (19 ) هماهنگی خانواده‌ها، اولیای مدارس و رفاقت‌های دانش‌آموزان
‏ (20) تأثیر رابطه معلم و دانش آموزش و پیشرفت تحصیلی
د – توصیه‌هایی در ارتباط با انتخاب موضوع (یا مسأله)، توسط برخی از پژوهشگران مطرح شده است، كه در ‏مباحث قبلی بیان و بدنبال آن می‌توان از توصیه «جان بست» برای یك موضوع (یا مسأله) پژوهش از منابع ذیل ‏استفاده نمود: ‏
‏ (1) مسائل محیط آموزش (كلاس، مدرسه) و یا محیط اجتماعی
‏ (2) تغییر در ابزار و مواد آموزشی، كمك آموزشی (3) تجارب تحصیلی
‏ (4) مشورت با استادان راهنما و مشاور. ‏
چنانچه منابع فوق، منابع ذكر شده قبل آن و منابع ذیل را هم به آنها اضافه كنیم، می‌توان لیست نسبتاً كاملی از ‏منابع آموزشی یافت: ‏
‏ (1) مراجعه به منابع آموزشی نظیر: دانشنامه‌ها، فرهنگنامه‌ها، نشریات ادواری؛
‏ (2) تجارب آموزشی هر یك از معلمان درگیر با مشکلات دانش‌آموزان، وسایل آموزشی، آزمونهای پیشرفت ‏تحصیلی، كتب درسی، مقررات آموزشی و مدیریت آموزش؛ ‏
‏ (3) تماس با محیط‌های آموزشی و پژوهشی. ‏
وزارت آموزش و پرورش در سال 1366 به منظور جهت دادن به تحقیقاتی كه دانشجویان در ضمن تحصیل انجام ‏می‌دهند 236 عنوان تحقیق را در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی بر اساس اولویت‌های تحقیقاتی اعلام كرده ‏بود. ( احتمالاً هم اكنون (1387) موضوعات بیشتری را اعلام نموده باشند) كه در ذیل به نمونه‌هایی از آنها اشاره ‏می‌کنیم: ‏
‏(الف) هدفهای آموزش و پرورش: ‏
‏ (1) پژوهش در زمینه هدفهای آموزشی رسمی ( ابتدایی، راهنمایی، متوسط، نظری متوسط فنی و حرفه‌ای و ‏عالی )؛ ‏
‏ (2) بررسی هدفهای آموزش غیررسمی بزرگسالان؛
‏ (3) رابطه هدفهای آموزش و پرورش با نیروی انسانی مورد نیاز. ‏
‏( ب ) شناخت دانش‌آموزان: ‏
‏ (1) نحوه تهیه و تنظیم آزمونهای اندازه‌گیری هوش و استعداد تحصیلی دانش‌آموزان؛
‏ (2) بررسی انگیزه و علایق دانش‌آموزان و ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی؛ ‏
‏ (3) رابطه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با وضع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی والدین؛
‏ (4) تهیه الگوهای لازم درباره ویژگیهای مختلف دانش‌آموزان در مراحل مختلف رشد؛
‏ (5) بررسی مسایل و مشكلات آموزش، روانی و خانوادگی دانش‌آموزان ابتدایی، راهنمایی و متوسطه. ‏
‏(ج) برنامه‌های درسی: ‏
‏ (1) تأثیر هر یك از مواد درسی در پژوهش استعدادهای بالقوه آدمی؛ ‏
‏ (2) رابطه بین مفاهیم درسی و تأثیر آنها در رشد اجتماعی؛
‏ (3) بررسی رابطه افقی بین مواد درسی؛
‏ (4)بررسی رابطه عمودی مواد درسی.‏
‏(د) كتب درسی و مواد و وسایل آموزشی: ‏
‏ (1) رابطه شكل ظاهری كتاب در ایجاد علاقه و تأثیر آن در میزان یادگیری؛
‏ (2) نحوه ارائه مطالب درسی و ارتباط آن با میزان یادگیری؛ (3) بررسی كتب درسی از نظر محتوی و ارائه ‏مطالب؛ (4) رابطه عمودی و افقی كتب درسی؛ ‏
‏ (5) نقش وسایل آموزشی در رشد اجتماعی دانش‌آموزان. ‏
‏(ه ) روش‌های تدریس: ‏
‏ (1) بررسی رابطه روش تدریس با مرحله رشد دانش‌آموزان؛ (2) بررسی میزان تناسب روش تدریس با طبیعت و ‏ساخت ماده درسی؛ (3) رابطه روش تدریس با میزان یادگیری؛ (4) رابطه روش تدریس در افزایش یا کاهش میزان ‏خلاقیت دانش‌آموزان؛
‏ (5) بررسی شیوه‌های مختلف تدریس و تعیین موفق‌ترین روش.‏
‏(و) ارزشیابی كتب درسی: (1) ارزشیابی كتب درسی از نظر محتوی؛ ‏
‏(2) ارزشیابی كتب درسی در رابطه با هدف‌های آموزش؛ (3) ارزشیابی كتب از نظر انطباق یا نیاز مناطق مختلف؛ ‏‏(4) بررسی میزان استفاده معلمان از كتب كمك آموزشی. ‏
‏(ز) مسایل مربوط به معلم: (1) بررسی مراكز مختلف تربیت معلم از نظر نیروی انسانی، فضای آموزشی؛ (2) ‏بررسی نظام مطلوب و دوره‌های آموزشی تربیت معلم؛ (3) بررسی پایگاه اجتماعی معلم؛ (4) بررسی وضعیت ‏معلمان حق التدریس (از مؤلف)؛
‏ (5) علل ترك خدمت معلمان؛ (6) بررسی وضعیت مسكن معلمان (از مؤلف)؛
‏ (7) مقایسه حقوق و مزایای معلمان با افراد سایر سازمان‌های كشوری (ازمؤلف)؛
‏ (Cool تعیین ویژگی‌های یك معلم نمونه؛ (9) بررسی مسایل و مشكلات آموزش معلمان؛ ‏
‏ (10) بررسی شیوه‌های ارزشیابی معلمان. ‏
‏(ح) پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و عوامل موثر درآن: (1) رابطه برخورد عاطفی معلم با پیشرفت ‏تحصیلی دانش‌آموزان؛ (2) بررسی روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان؛ (3) مقایسه تأثیر ‏تشویق، تنبیه و نصیحت در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر و پسر به تفكیك؛ (4) تأثیر امتحانات یكنواخت ‏در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان؛ (5) تأثیر جنس معلم در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. ‏
‏(ط) شكست و ترك تحصیل: (1) مقایسه میزان افت تحصیلی در مقاطع مختلف ( دبستان، راهنمایی و ‏دبیرستان )؛ (2) بررسی عوامل موثر شكست دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی؛ (3) مقایسه علل افت و ‏شكست دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در شهر و روستا؛ (4) رابطه شكست و افت تحصیلی با وضعیت ‏اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانواده؛ (5) رابطه شكست و افت تحصیلی با دو زبانه بودن؛ (6) رابطه شكست ‏دانش آموز با سن او هنگام ورود به دبستان؛ (7)رابطه شكست و افت تحصیلی با نحوه كاروبرخورد معلم. ‏
‏(ی) آموزش و پرورش كودكان استثنایی: (1) بررسی نحوه گزینش دانش‌آموزان تیزهوش؛ (2) بررسی ‏ویژگی‌های روانی، آموزشی و شخصیتی دانش‌آموزان تیزهوش؛ (3) رابطه تیزهوشی با ترتیب تولد؛ (4) عادات ‏مطالعه در نزد تیزهوشان؛ (5) ویژگی‌های كودكان عقب‌افتاده و نحوه طبقه‌بندی آنها؛ (6) رابطه عقب افتادگی ‏كودك و ازدواج‌های فامیلی؛ (7) رابطه عقب‌افتادگی كودك و سن مادر هنگام ازدواج. ‏
‏(ك) مواد آموزشی و... : (1) بررسی سیر تحول سواد آموزی و مقایسه عملكرد هر دوره.؛(2) بررسی نظام مطلوب ‏ارزشیابی در سوادآموزی؛ (3) بررسی علل افت تحصیل در سوادآموزی؛ ‏
‏ (4) تعیین ویژگی‌های یك آموزشیار ممتاز یا نمونه؛ (5) بررسی محتوی كتابهای سواد آموزی و تعیین نیاز‌های ‏اساسی از نظر محتوی؛ (6) تعیین ملاكهای لازم برای انتخاب آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی؛ (7) بررسی نقش ‏وسایل ارتباط جمعی در ایجاد انگیزه در بیسوادی. ‏
‏(ل) رشته‌های مختلف تحصیلی: (1) مقایسه رشته‌های مختلف تحصیلی در چند كشور؛ (2) تعیین رشته‌های ‏مورد نیاز؛ (3)مقایسه رشته‌های مختلف تحصیلی وتعیین علل گرایش‌یابی علاقگی به هریك از آنها ؛ (4) بررسی ‏میزان موفقیت فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف تحصیلی بعد از فارغ‌التحصیل شدن؛ (5) ارزشیابی میزان موفقیت ‏هر رشته در دسترسی به هدف‌های از پیش تعیین شده. ‏
‏(م) برنامه‌ریزی: ‏
‏ (1) بررسی مدیریت و اداره یك واحد آموزشی؛ (2) مقایسه مدیران تحصیل كرده با مدیران تحصیل نكرده ازدیدگاه ‏برنامه‌ریزی؛ (3) نقش برنامه‌ریزی در بالا بردن كارایی یك واحد آموزش؛ (4) رابطه برنامه‌ریزی در ‏میزان رضایتمندی كاركنان یك واحد آموزشی. ‏
‏(ن) چگونگی استفاده از اوقات فراغت: ‏
‏ (1) بررسی نحوه گذراندن تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان؛
‏ (2) بررسی میزان مشاركت واحد‌های آموزشی در پركردن اوقات فراغت دانش‌آموزان؛ ‏
‏ (3) تأثیر چگونگی اوقات فراقت در بالا بردن رشد ذهنی و عاطفی دانش‌آموزان. ‏
‏( س) نقش اولیا و مربیان: ‏
‏ (1) نقش اولیأ و مربیان در مدیریت مدرسه؛
‏ (2) نقش اولیأ و مربیان در تشویق معلمان مدارس؛
‏ (3)تأثیر همكاری والدین با مدرسه در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. ‏
‏4-2- ملاكهای انتخاب مسائل تحقیقاتی: در خصوص انتخاب مسائل تحقیقاتی نكاتی را باید مورد توجه ‏قرار داد كه بعضی از مهمترین آنها عبارتند از: ‏
‏ (1) خود داری از دوباره كاری تحقیقات و وفاداری نسبت به تحقیقات انجام شده قبلی؛
‏ (2) اهمیت مسأله تحقیق و ارزش ادامه آن؛ ‏
‏ (3) علاقه‌مندی و كنجكاوی و كنش علمی برای دریافت واقعیات؛ ‏
‏(4) آموزش، شرایط و كیفیت فردی شخص محقق؛
‏ (5) فراهم بودن اطلاعات و عملی بودن روش مطالعه؛ ‏
‏(6) وجود وسائل و امكانات مورد نیاز تحقیق و مناسب بودن شرایط كار؛
‏ (7) امكان همكاری و همیاری در امر برگزاری تحقیق بین واحد‌ها و افراد ذیربط؛
‏ (Cool مخارج تحقیق و استفاده احتمالی از آن؛ ‏
‏ (9) مشكلات، موانع، رویدادها و خسارت احتمالی در رابطه با تحقیق؛ ‏
‏ (10) عامل زمان. ‏
در هنگام نوشتن موضوع تحقیق، باید خصوصیاتی كه برای یك عنوان خوب برشمرده می‌شود در نظر گرفت. این ‏موارد بطور خلاصه عبارتند از:‏
الف- از كلماتی كوتاه، رسا و در حد امكان از یك زبان استفاده شود؛
ب- عبارت گویا باشد و گیج كننده نباشد. از اختصاراتی كه ممكن ا�


 

استاد مروت آزادبخت


 




منبع : isi7[dot]mihanblog[dot]com[slash]post[slash]128

isi7 ir آموزش رایگان مقاله نویسی , isi7 ir آموزش رایگان مقاله نویسی , بزرگترین مرجع تحقیق و پروژه و , حسابداری و حسابرسی فردوس نحوه , انجام پایان نامه پروپوزال و , حسابداری ایران نرم افزار حقوق , دلنوازان مقاله نویسی,

تبلیغات



تبلیغات

تبلیغات
مطالب تصادفی

تبلیغات

تبلیغات
Blogs Top
بلاگز فا
اخبار آنلاین ایران و جهان