تبلیغات




خرید عینک آفتابی Louis Vuitton با قیمت ارزان

آیا میدانید برترین عینک سال 2014 نزد افراد معروف همین عینک است ؟

انتخاب آرمین 2afm ، سیروان خسروی ، کیم کارداشیان ، ریحانا ، علیرضا حقیقی و... می باشد

خرید عینک آفتابی Louis Vuitton با قیمت ارزان

تحویل رایگان به سراسر ایران | پرداخت هزینه درب منزل پس از تحویل کالا

لینک خرید عینک لویی ویتون توضیحات عینک لویی ویتون



عينك خلباني شيشه جيوه اي

glassesRayBan

عينك خلباني شيشه جيوه اي

عينك Ray Ban

به همراه كيف عينك

محصولي متفاوت و منحصر بفرد از كمپاني rayban

با قابليت بازتاب 90 از اشعه هاي مضر افتاب

طراحي برتر ويژه سال 2013

عينك فوق اسپرت با طراحي جديد

شناخته شده به عنوان عينك محبوب هنرپيشگان



روش خريد: براي خريد پس از کليک روي دکمه زير و تکميل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل يا محل کار تحويل بگيريد، سپس وجه کالا و هزينه ارسال را به مامور پست بپردازيد. جهت مشاهده فرم خريد، روي دکمه زير کليک کنيد.

قيمت فقـط : 28.000 تـومان


برچسب :

خبرهای دنیا و ایران نقش رهبری

نوشته مرتبط با این برچسب :
آیات 112-115




تفسیر نمونه ج : 5 - ص : 405
-------------------------
وَ كَذَلِك جَعَلْنَا لِكلِّ نَبی عَدُوًّا شیَطِینَ الانسِ وَ الْجِنِّ یُوحِی بَعْضهُمْ إِلی بَعْض زُخْرُف الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّك مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا یَفْترُونَ(112) وَ لِتَصغَی إِلَیْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالاَخِرَةِ وَ لِیرْضوْهُ وَ لِیَقْترِفُوا مَا هُم مُّقْترِفُونَ(113)
ترجمه :
- اینچنین در برابر هر پیامبری دشمنی از شیاطین انس و جن قرار دادیم كه سخنان فریبنده و بی اساس ( برای اغفال مردم ) به طور سری ( و درگوشی ) به یكدیگر می گفتند و اگر پروردگار تو می خواست چنین نمی كردند ( و اجبارا می توانست جلو آنها را بگیرد ولی اجبار سودی ندارد ) بنابراین آنها و تهمتهایشان را به حال خود واگذار !
- و نتیجه ( وسوسه های شیطان و تبلیغات شیطان صفتان ) این خواهد شد كه دلهای كسانی كه به روز رستاخیز عقیده ندارند به آنها متمایل می گردد و به آن راضی می شوند و هر گناهی بخواهند انجام دهند ، انجام میدهند .
تفسیر نمونه ج : 5 - ص : 406
-------------------------
تفسیر : وسوسه های شیطانی
در این آیه توضیح داده می شود كه وجود اینگونه دشمنان سرسخت و لجوج در برابر پیامبر اسلام (صلی الله علیهوآلهوسلّم) كه در آیات قبل به آن اشاره شد ، منحصر به او نبوده ، بلكه در برابر تمام پیامبران دشمنانی از شیاطین جن و انس وجود داشته اند ( و كذلك جعلنا لكل نبی عدوا شیاطین الانس و الجن ) .
و كار آنها این بوده كه سخنان فریبنده ای برای اغفال یكدیگر به طور اسرار آمیز و احیانا در گوشی به هم می گفتند ( یوحی بعضهم الی بعض زخرف القول غرورا ) .
ولی اشتباه نشود اگر خداوند می خواست می توانست به اجبار جلو همه آنها را بگیرد تا هیچ شیطان و شیطان صفتی نتواند در راه پیامبران و دعوت آنها كوچكترین سنگی بیندازد ( و لو شاء ربك ما فعلوه ) .
ولی خداوند این كار را نكرد ، زیرا می خواست مردم آزاد باشند تا میدانی برای آزمایش و تكامل و پرورش آنها وجود داشته باشد ، در حالی كه اجبار و سلب آزادی با این هدف نمی ساخت ، به علاوه وجود این گونه دشمنان سرسخت و لجوج ( اگر چه اعمالشان به خواست و اراده خودشان بوده ) نه تنها ضرری برای مؤمنان راستین ندارد ، بلكه به طور غیر مستقیم به تكامل آنها كمك می كند ، چون همواره تكاملها در تضادها است ، و وجود یك دشمن نیرومند در بسیج نیروهای انسان و تقویت اراده ها مؤثر است .
لذا در پایان آیه به پیامبرش دستور می دهد كه به هیچوجه به اینگونه شیطنتها
تفسیر نمونه ج : 5 - ص : 407
-------------------------
اعتنا نكند و آنها و تهمتهایشان را به حال خود واگذارد ( فذرهم و ما یفترون ) .

در اینجا به چند نكته باید توجه كرد :
- در آیه فوق خداوند وجود شیاطین انس و جن را در برابر انبیاء به خود نسبت می دهد و می گوید و كذلك جعلنا ( ما اینچنین قرار دادیم ) و در معنی این جمله در میان مفسران گفتگو است ، ولی همانطور كه در سابق نیز اشاره كردیم تمام اعمال انسانها را از یك نظر می توان به خداوند نسبت داد ، زیرا هر كسی هر چه دارد از او دارد ، قدرتش از او است ، همچنانكه اختیار و آزادی اراده اش نیز از او می باشد .
اما مفهوم اینگونه تعبیرات هرگز ، جبر و سلب اختیار نیست ، كه خداوند عده ای را آنچنان آفریده كه به دشمنی در برابر انبیاء برخیزند .
زیرا اگر چنین بود می بایست آنها در عداوت و دشمنی خود هیچگونه مسئولیتی نداشته باشند ، بلكه كار آنها انجام یك رسالت محسوب شود ، در حالی كه می دانیم چنین نیست .
البته انكار نمی توان كرد كه وجود اینگونه دشمنان هر چند به اختیار خودشان بوده باشد می تواند برای مؤمنان به طور غیر مستقیم اثر سازنده داشته باشد ، و به تعبیر بهتر مؤمنان راستین می توانند از وجود هر گونه دشمن اثر مثبت بگیرند و او را وسیله ای برای بالا بردن سطح آگاهی و آمادگی و مقاومت خود قرار دهند ، زیرا وجود دشمن باعث بسیج نیروهای انسان است .
- شیاطین جمع شیطان معنی وسیعی دارد و به معنی هر موجود سركش و طغیانگر و موذی است ، و لذا در قرآن به انسانهای پست و خبیث و طغیانگر نیز كلمه شیطان اطلاق شده است ، همانطور كه در آیه فوق كلمه شیطان هم به شیطانهای انسانی و هم به شیطانهای غیر انسانی كه از نظر ما پنهانند اطلاق
تفسیر نمونه ج : 5 - ص : 408
-------------------------
شده ، اما ابلیس اسم خاص برای شیطانی است كه در برابر آدم (علیه السلام) قرار گرفت و در حقیقت رئیس همه شیاطین است ! : بنابراین شیطان اسم جنس و ابلیس اسم خاص ( علم ) است .
- زخرف القول به معنی سخنان فریبنده است كه ظاهری جالب و باطنی زشت و بد دارد و غرور به معنی اغفال كردن است .
- تعبیر به وحی در آیه بالا اشاره لطیفی است به این حقیقت كه آنها در گفتار و اعمال شیطانی خود نقشه های اسرار آمیز دارند كه محرمانه به یكدیگر القاء می كنند ، تا مردم از كار آنها آگاه نشوند ، و طرحهای آنها كاملا پیاده شود ، زیرا یكی از معانی وحی در لغت سخنان آهسته و در گوشی است .
در آیه بعد نتیجه تلقینات و تبلیغات فریبنده شیاطین را چنین بازگو می كند : كه سرانجام كار آنها این خواهد شد كه افراد بی ایمان یعنی آنها كه به روز رستاخیز عقیده ندارند به سخنان آنها گوش فرا دهند و دلهایشان به آن متمایل گردد ( و لتصغی الیه افئدة الذین لا یؤمنون بالاخرة ) .
تفسیر نمونه ج : 5 - ص : 409
-------------------------
لتصغی از ماده صغو ( بر وزن سرو ) به معنی تمایل پیدا كردن به چیزی است ، ولی بیشتر به تمایلی گفته می شود كه از طریق شنیدن و بوسیله گوش حاصل می گردد ، و اگر كسی به سخن دیگری با نظر موافق گوش كند به آن صغو و اصغاء گفته می شود .
سپس می فرماید سرانجام این تمایل ، رضایت كامل به برنامه های شیطانی خواهد شد ( و لیرضوه ) .
و پایان همه آنها ارتكاب انواع گناهان و اعمال زشت و ناپسند خواهد بود ( و لیقترفوا ما هم مقترفون ) .

أَ فَغَیرَ اللَّهِ أَبْتَغِی حَكَماً وَ هُوَ الَّذِی أَنزَلَ إِلَیْكمُ الْكِتَب مُفَصلاً وَ الَّذِینَ ءَاتَیْنَهُمُ الْكِتَب یَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنزَّلٌ مِّن رَّبِّك بِالحَْقِّ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْترِینَ(114) وَ تَمَّت كلِمَت رَبِّك صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكلِمَتِهِ وَ هُوَ السمِیعُ الْعَلِیمُ(115)
ترجمه :
- آیا ( با این حال ) غیر خدا را به داوری بطلبم در حالی كه او است كه این كتاب آسمانی را كه همه چیز در آن آمده فرستاده است و آنها كه كتاب آسمانی به آنان داده ایم می دانند كه این كتاب به حق از طرف پروردگارت نازل شده بنابراین هرگز از تردید كنندگان مباش .
- و كلام پروردگار تو با صدق و عدل به انجام رسید هیچكس نمی تواند كلمات او را دگرگون سازد و او شنونده دانا است .

تفسیر :
این آیه در حقیقت نتیجه آیات قبل است ، و می گوید : با اینهمه آیات روشنی كه در زمینه توحید گذشت چه كسی را باید به داوری پذیرفت ؟ آیا
تفسیر نمونه ج : 5 - ص : 410
-------------------------
غیر خدا را به داوری بپذیرم ( ا فغیر الله ابتغی حكما ) .
با اینكه او است كه این كتاب بزرگ آسمانی را كه تمام نیازمندیهای تربیتی انسان در آن آمده و میان حق و باطل ، نور و ظلمت ، كفر و ایمان ، جدائی افكنده ، نازل كرده است ( و هو الذی انزل الیكم الكتاب مفصلا ) .
سپس می گوید : نه تنها تو و مسلمانان می دانید كه این كتاب از طرف خدا است بلكه اهل كتاب ( یهود و نصاری ) كه نشانه های این كتاب آسمانی را در كتب خود دیده اند می دانند از سوی پروردگار تو به حق نازل شده است ( و الذین آتیناهم الكتاب یعلمون انه منزل من ربك بالحق ) .
بنابراین جای هیچگونه شك و تردیدی در آن نیست و تو ای پیامبر هرگز در آن تردید مكن ( فلا تكونن من الممترین ) .
در اینجا این سؤال همان است كه در موارد مشابه گفته ایم ، كه مخاطب در حقیقت مردم هستند ولی برای تاكید و تحكیم مطلب خداوند پیامبر خود را مخاطب می كند تا دیگران حساب خود را بدانند .
در آیه بعد می فرماید : كلام پروردگار تو با صدق و عدل تكمیل شد و هیچكس قادر نیست كلمات او را دگرگون سازد و او شنونده و دانا است
تفسیر نمونه ج : 5 - ص : 411
-------------------------
( و تمت كلمة ربك صدقا و عدلا لا مبدل لكلماته و هو السمیع العلیم ) .
كلمة در لغت به معنی گفتار و هر گونه جمله ای است و حتی به سخنان مفصل و طولانی گفته می شود ، و اگر می بینیم گاهی به معنی وعده آمده است مانند و تمت كلمة ربك علی بنی اسرائیل بما صبروا : وعده پروردگارت درباره بنی اسرائیل در مقابل صبر و استقامتی كه كردند انجام پذیرفت ( سوره اعراف آیه 136 ) نیز از همین نظر است ، زیرا انسان به هنگام وعده دادن جمله ای می گوید كه وعده را در بر دارد .
و نیز گاهی كلمه به معنی دین و آئین و حكم و دستور می آید كه آنها نیز به همین ریشه باز می گردد .
در اینكه منظور از كلمه در آیه فوق ، قرآن است یا دین و آئین خدا یا وعده پیروزی كه به پیامبر (صلی الله علیهوآلهوسلّم) داده شده ؟ احتمالات مختلفی داده اند ، كه در عین حال منافاتی با هم ندارند ، و ممكن است آیه ناظر به همه آنها بوده باشد ، ولی از آن نظر كه در آیات قبل سخن از قرآن در میان بوده با این معنی مناسب تر است .
در حقیقت آیه می گوید : به هیچوجه قرآن جای تردید و شك نیست زیرا از هر نظر كامل و بی عیب است ، تواریخ و اخبار آن ، همه صدق و احكام و قوانین آن همه عدل است .
و نیز ممكن است منظور از كلمه همان وعده ای باشد كه در جمله بعد یعنی جمله لا مبدل لكلماته : هیچكس نمی تواند تغییر و دگرگونی در كلمات خدا ایجاد كند آمده است ، زیرا نظیر این جمله در آیات دیگر قرآن دیده می شود ، مانند و تمت كلمة ربك لاملئن جهنم من الجنة و الناس اجمعین .
در قیامت وعده پروردگار تو انجام خواهد گرفت و دوزخ از گناهكاران جن و انس پر خواهد شد ( سوره هود آیه 119 ) و یا در آیه دیگر می خوانیم : و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلین انهم لهم المنصورون :
تفسیر نمونه ج : 5 - ص : 412
-------------------------
وعده ما از پیش در باره پیامبران این بود كه آنها پیروز خواهند شد ( سوره صافات آیه 171 و 172 ) .
در اینگونه آیات جمله بعد توضیح وعده ای است كه در جمله قبل با ذكر كلمة به آن اشاره شده است .
بنابراین تفسیر آیه چنین می شود : وعده ما با صدق و عدالت انجام گرفت كه هیچكس توانائی تبدیل دستورها و فرمانهای پروردگار را ندارد .
و همانطور كه گفتیم آیه می تواند اشاره به تمام این معانی باشد .
ذكر این موضوع نیز لازم است كه اگر آیه اشاره به قرآن بوده باشد هیچگونه منافاتی با این موضوع ندارد كه در آن موقع همه قرآن نازل نشده بود زیرا منظور از كامل بودن آیات قرآن این است كه هر چه نازل شده بود بدون عیب و نقص و از هر نظر كامل بود .
بعضی از مفسران با این آیه استدلال بر عدم امكان راه یافتن تحریف در قرآن كرده اند زیرا جمله لا مبدل لكلماته اشاره به این است كه هیچكس نمی تواند تغییر و تبدیلی نه از نظر لفظ و نه از نظر اخبار و نه از نظر احكام در قرآن ایجاد كند ، و همیشه این كتاب آسمانی كه باید تا آخر دنیا راهنمای جهانیان باشد از دستبرد خائنان و تحریف كنندگان مصون و محفوظ خواهد بود .




منبع : quransara[dot]mihanblog[dot]com[slash]post[slash]191

شیاطین انس


قرآن سرا آیات 112 115, اولین گروه ضدشیطان وشیطان , پایگاه نور نماز, پایگاه اطلاع رسانی دلاوران , خبرهای دنیا و ایران نقش رهبری , تسبیح سیاسی پاسخی کوتاه به , صراط محکم ترین دژ,
گزارش اشکال

تبلیغات



تبلیغات

تبلیغات
مطالب تصادفی

تبلیغات

تبلیغات
Blogs Top
بلاگز فا